کمال دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه توسعه روابط با همسایگان اصلی اساسی در قانون اساسی است، گفت: روابط ایران با همسایگان اولویت اول همه دستگاه‌هاست و برای آن کمیسیون‌های مشترکی در همه زمینه‌ها ایجاد شده است. این روند در هیات دولت به این شکل است که یکی از وزرا مسئول کمیسیون مشترک با یکی از کشورهای همسایه می‌شود.

وی با اشاره به ریاست آخوندی وزیر راه و شهرسازی بر کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان، اظهار کرد: با توجه به اینکه در چند ماه آینده رییس‌جمهور عازم ترکمنستان می‌شود، طبیعتا باید همه ابعاد روابط سنجیده شود. باید مشکلات احتمالی بین طرفین بررسی شده و در جهت رفع آن اقدام شود.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یکی از این مشکلات را انتقال زندانیان ایرانی محکوم در ترکمنستان عنوان و اظهار کرد: در این باره قرارداد استرداد مجرمان و محکومان بین ایران و ترکمنستان وجود دارد. ما در حال پیگیری برای عملیاتی شدن این قرارداد هستیم.

وی افزود: موضوع دیگر لزوم قرار دادن تجهیزات دستگاه‌های ایکس‌ ری در مبادی ورودی و خروجی بین ایران و ترکمنستان است تا کنترل‌های بیشتری بر روی ترددها آن هم مطابق با استانداردهای روز دنیا صورت گیرد تا تمام کامیون‌هایی که قصد ترانزیت را از مرز کشورمان دارند، بتوانیم اسکن کنیم. قطعا با این روش در صورت وجود مشکل قبل از ورود افراد وارد خاک ترکمنستان شناسایی‌های لازم صورت می‌گیرد.

دهقانی در ادامه با بیان اینکه روابط با ترکمنستان را باید با توجه به جمعیت این کشور سنجید، افزود: ترکنمستان کشوری با پنج میلیون نفر کشور و دارای موقعیت بسیار استراتژیک با ما در دریای خزر است. ما در ادامه راه پروژه‌های مشترکی داریم که با همکاری دو کشور منافع بین‌المللی حاصل می‌شود که نمونه آن کریدور شمال به جنوب است که می‌تواند منافع اقتصادی را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به همکاری‌های بین دو کشور در زمینه‌های گاز و برخی از انرژی‌های دیگر، گفت: قطعا باید در ادامه راه همکاری‌هایمان را در زمینه‌های مختلفی همچون تجارت و خدمات فنی و مهندسی ارتقا ببخشیم. مقامات ترکمنستان برای فعالیت مهندسان ایرانی در احداث راه‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز موافقت کرده‌اند. اینها همه نشان می‌دهد که ظرفیت ارتقای روابط بین ایران و ترکنمستان زیاد است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این کمیسیون به دنبال ارتقای روابط ایران و ترکمنستان است، گفت: در ادامه راه قرار است جلسات دیگری با محوریت کمیسیون مشترک دو کشور برگزار شود تا شاهد توسعه روابط اقتصادی باشیم.

وی درباره موضوع لغو روادید نیز گفت: این موضوع همواره در دستور کار وزارت خارجه است و متناسب با رفت و آمدها، روابط و و امنیت ملی هر کشور تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد.

دهقانی در پایان خاطرنشان کرد: ایران همواره بر ارتقای همکاری‌ها با کشورهای همسایه خود تاکید دارد چون این موضوع را به عنوان یک اصل برای خود می‌داند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.