محمدرضا بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد حذف مبلغ پرداخت ضمانت ۳۰۰ یورویی از روند صدور ویزا برای شهروندان افغانستان و این که آیا این خبر مورد تایید است،‌ گفت: موضوع اصلی حذف وثیقه برای دریافت روادید ایران است.

وی خاطرنشان کرد: دولت افغانستان هم در خصوص تقویت همکاری‌ها و اتخاذ تدابیر لازم به منظور ممانعت از تردد غیر مجاز افغان‌ها به ایران متعهد شده است.

به گزارش ایسنا، پیش از این خبری منتشر شده بود مبنی بر این که وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که پس از درخواست این وزارتخانه، دولت ایران پرداخت ضمانت ۳۰۰ یورویی را از روند صدور ویزا برای شهروندان افغانستان حذف کرده است. در بیانیه خبری‌ای که این وزارتخانه صادر کرده، آمده که متقاضیان افغان پس از این نیاز به پرداخت ضمانت برای صدور ویزای ایران ندارند.

قبل از این سفارت و کنسول‌گری‌های ایران در افغانستان به منظور تشویق متقاضیان ویزا برای بازگشت به کشورشان، پس از اتمام مدت اقامت خود در ایران، ۳۰۰ یورو ضمانت می‌گرفتند. این پول پس از برگشت آن‌ها به افغانستان در مدت زمان تعیین شده در ویزا به آن‌ها مسترد می‌شد. حدود یک سال پیش وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که محدودیت صدور ویزای زمینی برای شهروندان افغانستان را برداشته است. در خرداد سال ۱۳۹۵، منابعی در سفارت ایران در کابل گفته بودند که شهروندان افغانستان از این پس برای گرفتن ویزای ایران، ناچار به خرید بلیت هوایی نخواهند بود. پیش از این کنسول‌گری‌های ایران در افغانستان، تنها در صورتی به متقاضیان ویزا می‌دادند که از قبل بلیت رفت ‌و برگشت هوایی را خریده باشند و ویزای ورود زمینی به ایران برای افغان‌ها به صورت معدودی صادر می‌شد. ایران در استان‌های هرات، بلخ، قندهار و ننگرهار کنسولگری دارد و گفته می‌شود روزانه هزار روادید برای اتباع افغانستان در این کنسول‌گری‌ها صادر می‌شود. مسئولان وزارت خارجه ایران ابراز امیدواری کرده بودند که با برداشتن محدودیت صدور ویزای زمینی برای اتباع افغانستان، از مهاجرت غیر قانونی افغان‌ها به ایران کاسته شود. دو سال پیش کابل و تهران یک موافقتنامه کنسولی را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی امضا کردند. صدور ویزای یکساله برای بازرگانان افغانستان و ایران بخشی از این موافقتنامه بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.