به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه می افزاید: دموکرات‌ها می‌گویند این سند هیچ موردی که اتهامات را از او و کمپینش رفع کند، نداشته و در عین حال اف‌بی‌آی نیز این یادداشت را ناکامل و غیردقیق می‌داند. 

 ترامپ و منتقدانش بعد از انتشار این یادداشت مناقشه برانگیز بر همان مواضعی که در هفته‌های قبل از این رخداد داشتند، تاکید کردند.

تدارک برای انتشار این یادداشت از سوی جمهوری‌خواهان کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا صورت گرفت.

این یادداشت در راستای اثبات ادعای آنها مبنی بر وقوع سوءاستفاده‌هایی با انگیزه سیاسی در اولین مراحل تحقیقات اف‌بی‌آی منتشر شده است.

دموکرات‌ها که هیچ یک از ادعاها را قبول نکرده‌اند گفتند که این یادداشت چهار صفحه‌ای صرفا در بردارنده نقطه نظرات و موارد بحث جمهوری‌خواهان بوده تا از این طریق علیه اف‌بی‌آی افترا بزنند و تحقیقات فدرال مربوط به ارتباط ترامپ با روسیه را که تحت رهبری رابرت مولر در جریان است، زیر سوال ببرند.

آدام شف، دموکرات ارشد کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: این سند جمهوری‌خواهان "توصیفی غلط از اطلاعات حساس فوق محرمانه" ارائه می‌دهد و انتشار آن "آسیب بلندمدت به جامعه اطلاعاتی و آژانس‌های ضابط قانون ما" وارد می‌کند.

محور اصلی این یادداشت این است که اف‌بی‌آی منحصرا متکی به تجسس‌های ضد ترامپی بوده که از سوی دموکرات‌ها تامین مالی شدند تا نهایتا منجر به حکمی برای تحت نظر قرار دادن ارتباطات یک دستیار کمپین ترامپ شوند و مقام‌های فدرال اقدام به سرپوش گذاشتن بر جزئیات کامل اینکه چه کسی پول برای این اطلاعات داده کرده‌اند.

انتشار این سند از یک جنبه دیگر چشمگیر است زیرا جزئیاتی درباره تجسس از آمریکایی‌ها دارد و دولت این اطلاعات را جزو اطلاعات امنیت ملی فوق محرمانه می‌داند.

انتشار این یادداشت احتمالا هرچه بیشتر بر درگیری داخل دولت که میان کاخ سفید و رهبران دستچین شده از سوی ترامپ برای نهادهای ضابط قانون به وجود آمده دامن خواهد زد.

ترامپ اخیرا در پاسخ به این پرسش که آیا روزنستاین، معاون دادستان کل آمریکا را که مولر را برای این تحقیقات منصوب کرده و در این یادداشت از او نام برده شده اخراج خواهد کرد؟ گفت: شما خواهید دید.

یک مقام ارشد کاخ سفید گفت: دولت انتظار دارد که روزنستاین همچنان در این سمت باقی بماند.

ترامپ روز جمعه درباره اطلاعات مربوط به این یادداشت گفت: من فکر می‌کنم این یک فضاحت است. اتفاقاتی که در این کشور می‌افتد از نظر من فضاحت بار هستند.

جمهوری‌خواهان استدلال می‌کنند که مقام‌های ارشد اف‌بی‌آی و دادگستری بر برخی اطلاعات مربوط به دادگاه از جمله انگیزه‌های کامل کریستوفر استیل، جاسوس سابق انگلیسی و عامل برخی تحقیقات مربوط به ارتباط ترامپ و روسیه سرپوش گذاشته‌اند.

دموکرات‌ها با این حال گفته‌اند که یافته‌های این یادداشت از جمله اینکه اف‌بی‌آی اطلاعات مربوط به انگیزه‌های سیاسی استیل و افراد نزدیکش را از دادگاه پنهان کرده، غلط هستند.

آنها گفتند این یادداشت ظاهرا این حقیقت را که تحقیقات با استیل آغاز نشده را نادیده گرفته است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.