هشتم بهمن، وکیل بقایی درباره برگزاری این دادگاه به‌صورت علنی یا غیرعلنی به ایسنا گفته بود: «به ما گفته‌ شده که دادگاه غیرعلنی نیست». مهران عبدالله‌پور، درباره اتهامات موکلش گفته بود: «عناوین اتهامی بیشتر جنبه مالی دارد؛ البته درباره مصوبات دولت دهم نیز هست. یک فقره اتهام نیز بعد از آزادی موکل از بازداشت موقت، مطرح شده که درباره اظهارات آقای بقایی در رابطه با مسئولان دستگاه قضائی است. با توجه به اینکه پرونده هزاران صفحه دارد و مطالعه دقیق آن حداقل صد ساعت طول می‌کشد، این فرصت مهیا نبوده تا بتوانم آن را مطالعه کنم».

دعوت به شرکت در دادگاه

به گزارش نامه نیوز «دولت بهار»، سایت و کانال نزدیک به محمود احمدی‌نژاد از روز جمعه با اعلام اینکه این دادگاه علنی برگزار می‌شود، از رسانه‌ها و مردم دعوت می‌کرد ساعت هشت صبح به شعبه ٦٨ بیایند، اما روز گذشته در کانال خود مدعی شدند با اینکه اعلام شد دادگاه تجدیدنظر حمید بقایی و حبیب‌الله جزء خراسانی، ذی‌حساب نهاد ریاست‌جمهوری دولت دهم، علنی است، به هیچ‌یک از خبرنگاران و همراهان، اجازه حضور در دادگاه داده نشد! البته عکس‌هایی هم که از روبه‌روی دادگاه منتشر شد نشان می‌داد استقبال چندانی از دعوت احمدی‌نژادی‌ها نشده است. در وقت تنفس جلسه، حمید بقایی در گفت‌وگو با خبرنگاری که فیلم آن در کانال دولت بهار منتشر شد، گفت: «در این جلسه درباره کلیات صحبت شد. قرار است جلسه بعدی روز سه‌شنبه برگزار ‌شود، ما درخواستمان این بو‌د که سالن بزرگ‌تر باشد تا خبرنگاران و مردم نیز بتوانند حاضر شوند؛ چراکه جای محیط دادگاه تنگ بود».

او عنوان کرد: «کلیات جلسه مربوط به اتهاماتی بود که قبلا هم می‌گفتند مثل اینکه سپاه پاسداران به تو ارز داده و تو آنها را «هاپولی» کرده‌ای». بعد از جلسه دادگاه نیز وکیل بقایی در جمع خبرنگاران گفت: «جلسه خوبی بود و آقای بقایی که از انسان‌های شریف و پاک‌دست هستند، دفاعیات بسیار خوبی عنوان داشتند و به نظرم دادگاه درمورد یکی از اتهامات مطرح‌شده نسبت به موکلم متقاعد شد».

به گزارش ایلنا، مهران عبدالله‌پور در تشریح موضوعات بررسی‌شده در این جلسه دادگاه، افزود: «درمورد یکی از موضوعات اتهامی دفاعیاتی داشتیم. موضوع اتهامی که بررسی شد، اختلاس ارزهای منتسب به یکی از نهادهای انقلابی است که مدعی هستند این وجوه برای انجام کاری به آقای بقایی داده شده است. این ادعا واهی بوده و هیچ سند و مدرکی وجود ندارد و صرفا با شکایت شاکی صورت گرفته و بر‌همین‌اساس موکلم به ۱۵ سال حبس محکوم شده است. تصورم این است که دفاعیات ما بسیار منطقی بوده و پذیرفته می‌شود».

او همچنین درمورد روند جلسه امروز گفت: قضات شعبه ۶۸ دادگاه تجدیدنظر افرادی عادل و عالم و مسلط به پرونده بودند و امیدوارم آنچه را به عدالت است، در رأی خود صادر کنند. هرچند بسیار ایراد داریم، اما راضی بودیم. خدا را شکر که اجازه دفاع را به ما می‌دهند. جلسه امروز نسبت به دادگاه بدوی قانونمندتر رسیدگی شد».

جگرخوری در بهشت

اما داستان دادگاه تجدیدنظر پرونده بقایی به اینجا ختم نشد؛ بعد از این جلسه، کانال دولت بهار مدعی شد دو نفر از علاقه‌مندان به شرکت در جلسه دادگاه بازداشت شده‌‌اند و حمید بقایی و علی‌اکبر جوانفکر اعلام کرده‌اند تا زمان آزادی این دو شهروند محل دادگاه تجدیدنظر را ترک نمی‌کنند. ساعتی بعد، این کانال، با انتشار فیلمی، این‌چنین نوشت: «هر دو شهروند خانمی که برای حضور در دادگاه به‌اصطلاح علنی حمید بقایی به دادگاه تجدیدنظر رفتند و بازداشت شدند، با ایستادگی حمید بقایی و علی‌اکبر‌ جوانفکر آزاد شدند».

بعد از آن هم، دولت بهار با انتشار چند فیلم و عکس، از ابراز محبت پیک موتوری‌های خیابان خیام و یک جگرفروش در خیابان بهشت به حمید بقایی خبر داد و این‌گونه نوشت: «حمید بقایی در حال عبور از خیابان بهشت بود که صاحب جگرکی ضمن ابراز محبت، او را به صرف چند سیخ جیگر دعوت کرد. «آقا دمت گرم!»، «حمید بقایی و‌ تجربه جیگر نطلبیده بعد از دادگاه!». 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.