عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات عربی متحده در روزهای گذشته در اقدامی مداخله جویانه خواستار اقدام یکپارچه بین‌المللی برای اصلاح برجام و محدود کردن برنامه موشکی ایران شد.

وی در اظهارات ضد ایرانی خود گفت: امارات متحده عربی از همان ابتدا به موضوع برجام خوش بین نبوده و هم اکنون برای اصلاح این توافق‌ و مقابله با رفتار خصمانه و گستاخانه ایران در منطقه تلاش می کند.

 

اماراتی‌ها همچنین مدعی هستند در توافق جدید باید چند شرط از جمله مقابله با توانایی ایران برای حمایت از گروه‌های افراطی و فرقه‌گرایی در منطقه، محدود کردن توانایی سپاه پاسداران در ورود و نفوذ به دیگر کشورهای منطقه و محدود کردن برنامه موشکی ایران به یک سطح منطقی، لحاظ شود.

این دومین باری است که امارات متحده عربی طی ماه‌های اخیر با اظهارنظرهایی که خلاف عرف بین الملل است در موضوع برجام علیه ایران موضع گیری کرده است و این توافق را محکوم به شکست می داند.

در سپتامبر ۲۰۱۷ نیز وزیر خارجه امارات در سخنرانی خود در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران را به نقض روح و متن برجام متهم کرد و مدعی شد جمهوری اسلامی ایران همچنان برنامه هسته‌ای خود را توسعه می دهد.

حمیدرضا ترقی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه امارات در موضوع برجام، گفت: اظهارات عبدالله بن زاید آل نهیان در خصوص ایران و موضوع برجام ناشی از یک رفتار ضد ایرانی و مداخله‌جویانه در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی با بیان اینکه در پشت پرده رفتارهای امارات، ترامپ و دولت آمریکا قرار دارند، تصریح کرد: در حال حاضر این کشور از نظر بانکی تحت فشار شدید رئیس جمهوری آمریکا قرار دارد و همین امر موجب شده تا در بحث برجام موضعی ضد ایرانی بگیرد.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه دو تحلیل درباره اظهارات وزیر خارجه امارات وجود دارد، افزود: این کشور با حمایت از طرح ترامپ در بحث اصلاح برجام، به دنبال این است تا جلوی تهدیدات اقتصادی آمریکا را بگیرد.

ترقی ادامه داد: از طرف دیگر ممکن است موضع گیری اماراتی‌ها ناشی از وضعیتی باشد که این کشور در یمن پیدا کرده است، چرا که این کشور ضربات سختی از انصارالله متحمل شده و می خواهد با این موضع گیری ناتوانی خود را در برابر مقاومت یمن تلافی کند.

وی ادعاهای اماراتی‌ها در موضوع برجام و برنامه موشکی ایران را پوچ و بی‌اساس خواند و گفت: موضع گیری این کشور شیخ نشین عربی در بحث برجام هیچ تأثیری در عرصه بین الملل و مناسبات بین المللی ایران ندارد و نباید به آن توجه کرد.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: ترامپ و دولت آمریکا با ایجاد جنگ رسانه‌ای و فضاسازی علیه ایران تلاش می کنند تا کشورها را به سمت خودش بکشانند.

ترقی بیان کرد: ترامپ می‌خواهد زمینه ای در افکار عمومی جهان ایجاد کند تا اگر روزی خواست از برجام خارج شود بتواند افکار عمومی را اقناع کند.

وی ادامه داد: آمریکا به دنبال متهم کردن ایران به نقض برجام است تا به این طریق بتواند خروج خود را از برجام توجیه کند.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ادعای امارات همانند ادعاهای آمریکا هیچ مبنا و مستندی ندارد، افزود: وقتی مجامع بین المللی به اتهام زنی‌های آمریکا به جمهوری اسلامی ایران نه می گویند، طبیعتأ برای ادعاهای کشوری چون امارات که تحت فشار ترامپ سخن می گویند هیچ اهمیتی قائل نیستند.

ترقی با بیان اینکه اظهارات نسنجیده وزیرخارجه امارات بیشتر مصرفش برای آمریکا است، اظهارکرد: این اقدام امارات یک مصرف منطقه‌ای هم برای این کشور در رابطه با عربستان دارد چرا که اماراتی‌های با این موضع گیری می خواهند اختلافاتشان با سعودی‌ها به ویژه در مسئله باب المندب را حل کنند.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه تلاش اماراتی‌ها هرگز مورد اقبال افکار عمومی جهان قرار نمی گیرد، افزود: این کشورها تا زمانی برجام را دنبال می کنند که منافعشان در این موضوع تأمین باشد و به محض اینکه منافع خود را در خطر دیدند تلاش می کنند برجام را از بین ببرند.

ترقی در خصوص عکس العمل جمهموری اسلامی ایران به رفتار مداخله جویانه امارات خاطرنشان کرد: اگرچه ایران به حرف کشورهای کوچکی چون امارات اهمیتی نمی‌دهد اما با توجه به فضای به وجود آمده ممکن است اقداماتی را در این موضوع انجام دهد.‌

به نظر می رسد فضاسازی ترامپ علیه ایران و جنگ‌های رسانه‌ای او که در هفته‌های اخیر بیشتر شد و کشورهای اروپایی را تحت تأثیر قرار داد، حالا به متحدان او در حاشیه خلیج فارس رسیده است.

امارات متحده عربی از جمله کشورهای شیخ نشین است که همواره در موضوعات مختلف علیه ایران موضع گیری و ادعاهای متعددی داشته است.

این کشور در گذشته هم بارها درباره جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی ادعاهایی داشته است اما هیچ وقت به اهدافش نرسیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.