سی‌ان‌ان گزارش داد، این راهبرد که با عنوان حمله «بینی خونی» شناخته می‌شود، می‌تواند منطقه را به سمت جنگی تمام‌عیار سوق دهد.

به همین جهت این راهبرد در میان دولتمردان آمریکا به ویژه وزیران امورخارجه و دفاع با مخالفت مواجه شده است که خواستار احتیاط بیشتری در برخورد با بحران شبه جزیره کره هستند.

از سوی دیگر افرادی در کاخ سفید از جمله «اچ‌.آر.مک مستر» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا و همچنین برخی اعضای شورای امنیت ملی این کشور به ویژه «مت پوتینگر» مسئول امور آسیای این شورا، از حمله پیش‌دستانه به کره شمالی حمایت می‌کنند.

سی‌ان‌ان در همین باره به نقل از منابع اطلاعاتی خود نوشته است که «ویکتور چا» گزینه دولت آمریکا برای تصدی سفارت این کشور در کره جنوبی، اخیرا نسبت به پیامدهای این اقدام هشدار داده و به همین جهت، معرفی او به عنوان سفیر فعلا منتفی شده است.

«جمیل جفر» موسس اندیشکده «امنیت ملی» وابسته به دانشگاه جرج میسون آمریکا در خصوص راهبرد «بینی خونی» می‌گوید: ایده حمله به کره شمالی دور از تعقل است، چرا که خطای راهبردی محاسباتی دارد و از سوی دیگر، منفعت ملموسی نخواهد داشت.

با این وجود به نظر می‌رسد این راهبرد اکنون به طور جدی در کاخ سفید به بحث گذاشته است.

در همین رابطه «کریس مورفی» سناتور دمکرات اخیرا در خصوص آغاز جنگ احتمالی با کره شمالی هشدار داده و گفته بود که زمزمه بحث‌های جنگی جدی‌تری را از کاخ سفید و منابع نزدیک به آن شنیده است.

این در شرایطی است که تنش ها در شبه جزیره کره در هفته‌های گذشته، کاهش محسوسی داشته که بخشی از آن در نتیجه نزدیک شدن به زمان برگزاری رقابت‌های المپیک زمستانی در کره جنوبی است.

در پی توافق های صورت گرفته میان سئول و پیونگ یانگ، امسال قرار است ۲۲ ورزشکار از کره شمالی در رقابت‌های المپیک شرکت کنند. این رقابت ها از ۲۰ بهمن تا ۶ اسفندماه در پیونگ‌یانگ کره جنوبی برگزار شود.

با این وجود آمریکا و کره جنوبی همچنان قصد دارند رزمایش نظامی مشترک سالیانه خود را از اواخر ماه مارس (فروردین سال آینده) آغاز کنند که این موضوع می‌تواند بار دیگر تنش‌ها را در منطقه افزایش دهد و واکنش‌های تندی را از جانب پیونگ یانگ به همراه داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.