با توجه به اعلام قبلی در مورد پیش فروش سکه در هفته جاری، امروز (یکشنبه) بانک مرکزی در نشستی به تشریح جریان پیش فروش پرداخت. در این نشست رحیمی - مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی - و همچنین مهدی‌زاده - مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی -  توضیحاتی ارائه کردند.

رحیمی به جریان افزایش قیمت سکه در چندماه گذشته اشاره کرد و گفت: سکه حدود ٢٥٠ هزار تومان حباب داشت و از این جهت تصمیم به ورود به حراجی از طریق بانک کارگشایی گرفتیم و در دو ماه اخیر موفق شدیم حباب را تقریبا به طور کامل تخلیه کنیم.

وی با اشاره به اینکه نقدهایی درباره حراج سکه مطرح بود افزود: مطرح شده بود که چرا حراج فقط برای تهران بوده و در سایر شهرها نبود و از سوی دیگر ورود بانک مرکزی لحظه‌ای بوده است. بر این اساس تصمیم به پیش فروش گرفتیم.

‌بنابر توضیحات مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی پیش‌فروش از ١٧ بهمن ماه در شعب منتخب بانک ملی آغاز می‌شود. پیش‌فروش سکه از روز سه‌شنبه و در ۱۳۱۲ شعبه منتخب بانک ملی آغاز می‌شود.

تمام افراد حقیقی بالای ۱۸ سال می‌توانند با مراجعه به شعب و با در دست داشتن کارت ملی سکه خریداری کنند. در مرحله اول یک میلیون تومان از متقاضی اخذ شده و در زمان سررسید که به صورت شش ماهه و یک ساله خواهد بود، براساس نرخ روز تسویه می‌شود.

در این پیش‌فروش تمام سکه‌ها به طور تمام بهار بوده و به نرخ روز تحویل می‌شود. برای دوره شش ماهه تخفیف چهار درصدی و برای یک ساله تخفیف ۹ درصدی در نظر گرفته شده است که البته با توجه به یک میلیون تومانی که اکنون دریافت می‌شود، حدود ۱۵ درصد بازده خواهد داشت.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در رابطه با اینکه حراج سکه نیز همزمان با پیش‌فروش ادامه دارد یا خیر گفت که حراج همچنان ادامه دارد اما اگر قرار باشد که زمان مشخصی برای آن تعین کنیم، اینگونه نیست. به هر حال برنامه بانک مرکزی کمترین مداخله در بازار است و هر گاه که احساس نیاز کند، اقدام خواهد کرد.

وی گفت که تاکنون در حراجی‌هایی که در بانک کارگشایی برگزار شده، حدود ۲۳۰ هزار قطعه سکه حراج شده که ۱۰۷ هزار قطعه نیم‌سکه و ۱۲۰ هزار قطعه تمام بهار آزادی بوده است.

در رابطه با اینکه مطرح می‌شود این اقدام بانک مرکزی برای پیش‌فروش می‌تواند به منظور جذب نقدینگی باشد نیز مهدی‌زاده مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های این بانک توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت که حضور بانک مرکزی  در بازار طلا اقدام جدیدی نیست و قبلا هم اتفاق افتاده است. یکسری گلایه‌ها از سوی هموطنان شهرستانی به منظور عدم دسترسی به حراجی وجود داشت. از این رو تصمیم گرفتیم تا به صورت پیش‌فروش و در سراسر کشور اقدام کنیم. انتظار داریم که با این کار بتوانیم تقاضای مصرف خانگی و سرمایه‌گذاری را پوشش دهیم.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های بانک مرکزی ادامه داد: این در حالی است که شرایط نقدینگی در حال حاضر نسبت به سال گذشته در وضعیت مناسب‌تری قرار دارد و رشد آن کمتر شده است. بنابراین فشار نقدینگی در سال جدید در مقایسه با سال قبل تعدیل شد.

توضیحاتی درباره قیمت سکه و فعالیت دلالان

در ادامه این نشست در رابطه با ماندگاری قیمت سکه در نرخ موجود و یا همچنین حضور دلالان و کارشکنان در بازار سکه نیز مسائلی مطرح شد.

در توضیحات مدیران بانک مرکزی این گونه مطرح شد که با توجه به اینکه قیمت سکه بسته به دو عامل نرخ هر اونس جهانی طلا و همچنین قیمت دلار در بازار است، بنابراین در حال حاضر با افزایشی که در قیمت هر دو عامل وجود داشته، قیمت سکه نیز افزایش پیدا کرده است و اگر بانک مرکزی از طریق حراجی ورود پیدا نمی‌کرد، به طور حتم اکنون قیمت سکه بیش از نرخ کنونی بوده و می‌توانست به یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان برود. این در حالی است که نمی‌توان گفت قرار نیست قیمت دلار و یا طلا در بازار جهانی تعدیل نشود و یا به چه سمتی پیش می‌رود، چرا که پیش‌تر این تجربه وجود داشته که قیمت هر اونس جهانی طلا به ۱۶۰۰ دلار رسیده و بار دیگر کاهشی شده است، بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی در رابطه با قیمت‌های سکه و طلا داشت.

اما درباره اینکه مطرح می‌شود در کنار عوامل اصلی حضور دلالان عمده و یا قاچاق سکه مطرح بوده نیز رحیمی، توضیح داد که بررسی این موضوع در حیطه متولیان خاص آن بوده اما اینکه در حراجی بانک کارگشایی دلالانی مداخله داشتند، منتفی نیست هرچند که ادله کافی برای آن نداریم. به هر حال مکانیزم بازار عرضه است و پیش‌بینی تبانی در آن نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.