خبرنگاری درباره بازداشت برخی از دختران که کشف حجاب می کنند، سئوال کرد. اژه ای گفت: اینها معمولا اگر به صورت سازماندهی شده ارتکاب جرم کرده باشند، در بازداشت نمی مانند. 

او در ادامه این اشخاص را به سه گروه تقسیم بندی کرد و گفت: برخی از آنها احساساتی شده اند و به خاطر مسایل کودکان دست به این کار زده اند. برخی هم با استعمال مواد مخدر صنعتی، این قبیل اعمال را مرتکب می شوند و گروهی هم به صورت سازماندهی شده یا خودشان سازماندهی می کنند یا تحت سازماندهی دیگر این کارها را می کنند. به خانواده ها توصیه می کنیم مراقب فرزندان خود باشند. اگر آنها بخواهند فردا ازدواج کنند، می گویند اینها در زندان بوده اند، اگر بخواهند تحصیلاتشان را ادامه دهند یا سر کار بروند، سوءسابقه دارند.

همچنین سئوالی درباره هدایت ناآرامی های اخیر پرسیده شد. اژه ای گفت: برخی افراد و جریانات سیاسی، ممکن است بستری ساختند یا حرفهایی زدند که به صورت غیر مستقیم کمکی به این قضیه شده باشد، استعبادی ندارد، صحبتهایی هم هست اگر در تحقیقات تکمیلی باشد، چنین چیزی است.

خبرنگاری درباره سرنوشت پرونده حادثه قطار تهران-مشهد پرسید. سخنگوی قوه قضاییه گفت: تعدادی از هموطنان جان باختند و برخی هم مصدوم شدند. برای بازماندگان قربانیان این حادثه، صبر مسئلت داریم. برای مصدومان هم باید صبر کنیم آیا آنها بهبود می یابند یا نه. پرونده هنوز منجر به کیفرخواست نشده ولی جایی هم معطل نمانده. کسانی که بالمباشره مورد اتهام تقصیر بودند، دنبال شدند. بحثی هم درباره مسببان بود که در تهران بودند و در قانون سمت های آنان پیش بینی شده است. به این لحاظ پرونده به تهران رسیده است.

موضع قوه قضاییه درباره کنوانسیون پالرمو

خبرنگاری درباره موضع قوه قضاییه درباره پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو سئوال کرد. محسنی اژه ای در پاسخ گفت: با ما در این باره هماهنگ نشده بود. اگر لایحه ای قضایی باشد یا موادی از آن قضایی باشد، باید نظر قوه قضاییه گرفته شود، بعد از طرح در مجلس، از معاونت حقوقی ما دعوت شده است و آنجا نقطه نظرات را گفته اند. استقلال قوه قضاییه اگر در این کنوانسیون لحاظ شود، مشکلی نیست. اگر لحاظ نشود، ملاحظات قانون اساسی اجازه نمی دهد. البته قانون فعلا نهایی نشده است. بعید است مجلس هم توجه نکند. حتما تحفظ خواهند داشت تا اطلاعات در اختیار افراد بیگانه قرار نگیرد.

ماجرای دادگاه علنی بقایی

خبرنگاری درباره دادگاه علنی حمید بقایی معاون رئیس جمهور سابق در مرحله تجدیدنظر پرسید. سخنگوی قوه قضاییه گفت: از ناحیه قاضی چنین چیزی اعلام نشده بود. از طرف دیگران هم ما مسئول و متولی نیستیم. بحث این است که اصولا در دادگاه تجدیدنظر اصلا علنی و غیرعلنی بودن وجود دارد یا چگونه است؟ در قانون این شفافیت و صراحت را نداریم. دادگاه علنی و غیرعلنی در دادگاه بدوی مطرح است و در دادگاه تجدیدنظر چنین شفافیتی نداریم که آیا قاضی می تواند بگوید علنی است یا غیرعلنی. یا اگر دادگاه بدوی علنی بود، دادگاه تجدیدنظر هم علنی خواهد بود یا بالعکس. چنین شفافیتی در قانون نداریم و از ناحیه دادگاه هم چنین چیزی مطرح نشد. خود آنها هم مسئله را دنبال نکردند.

خبرنگاری درباره آزادسازی یک متهم سئوال کرد. اژه ای گفت: ایشان آزاد نشده است. بسیاری از محکومان مرخصی می روند. ایسشان هم 3 روز مرخصی رفت و بحث درمان داشت.

اژه ای در پاسخ به خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص بازداشت برخی اشخاص منتسب به دولت اخیر و احتمال مدیریت بخشی از ناآرامیهای دیماه سوی آنها گفت: اجازه بدهید تحقیقات کامل شود و سره از ناسره مشخص شود. در کل کشور 246 نفر هنوز بازداشت هستند و در تهران فقط 4نفر هنوز در بازداشتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.