نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جلسه شورای شهر تهران گفت: در اولین سال تصویب بودجه شهرداری تهران در شورای پنجم، شهرداری را موظف کردیم ۷۶ درصد درآمدهایش را به صورت نقدی تامین کنند.

سید حسن رسولی در دفاع از کلیات بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران، با بیان اینکه شهردار تهران و معاونان ایشان با ارائه سند تغییر و تحول خط مشی جدیدی را در مدیریت شهری پایه‌گذاری کردند، اظهار کرد: دومین اقدام خوب مدیریت جدید شهرداری تهران تدوین لایحه بودجه‌ سال ۹۷ است که باید اعضای شورای شهر به آن رسیدگی کنند.

وی با اشاره به گزارش وضعیت درآمد هزینه شهرداری در آذرماه امسال و ۹ ماهه امسال، تاکید کرد: برخلاف آن‌چه گفته می شود؛ لایحه بودجه سال آینده مشابه بودجه سال ۹۶ است، باید بگویم اینگونه نیست. ایجاد خزانه مشترک در تمامی سازمان‌ و شرکتهای زیرمجموعه شهرداری یکی از مهمترین نقاط قوت این لایحه است که گامی در جهت ایجاد و تقویت انضباط مالی در شهرداری تهران بوده که پیش از این اصلاح‌طلبان قول آن را داده بودند. موضوعی که در لوایح سنوانی سال‌های قبل نبوده است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۹۷، ۶۲ ردیف کمک به افراد و نهادهای خاص که بوی رانت می داد، حذف شده است، اعلام کرد: با ایجاد خزانه مشترک، ۱۱۲ میلیارد تومان کل سودی که همه شرکت‌ها و سازمان‌هایی که درآمدهای نیابتی از سوی شهرداری کسب می‌کنند، پس از بررسی در کمیسیون برنامه و بودجه  به ۱۵۲ میلیارد تومان افزایش یافت.

رسولی یکی از مهمترین نقاط ضعف مدیریت شهری در گذشته را ناچیزبودن درآمدهای پایدار بین ۷ تا ۲۱ درصد دانست و گفت: بر اساس سند بالادستی یعنی برنامه دوم شهرداری شاخص درآمدهای پایدار باید به ۲۵ درصد افزایش یابد، اما در لایحه‌ای ارسالی شهرداری این عدد ۲۸ درصد تعیین شده. با تغییرات کمیسیون بودجه، این رقم با افزایش شش درصدی به ۳۱ درصد افزایش یافت، البته امیدواریم به هدفمان برسیم تا نسبت به گذشته وضعمان بهتر شود. شورای کنونی روند قرض‌گیری در اداره شهر که روش ناثوابی است که در گذشته پایه‌گذاری شده را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان در قالب یک بودجه یک‌ساله، همه مشکلات شهرداری تهران را حذف کرد، گفت: در اولین سال تصویب بودجه شهرداری تهران در شورای پنجم، شهرداری را موظف کردیم  ۷۶ درصد درآمدهایش را به صورت نقدی و ۲۴ درصد را به صورت غیرنقد تامین کنند. این درصد نه این‌که مطلوب باشد، اما بیش از این مقدور نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.