رویترز گزارش داد،پس از پایان شمارش آرا اعلام شد، آناستازیادس محافظه کار توانسته است ۵۶ درصد از آرا را از آن خود کند و در مقابل استاوروس مالاس چپ گرا ۴۴ درصد را کسب کرده است.

آناستازیادس پس از اعلام نتایج انتخابات در میان هوادارانش اعلام کرد: یک دوره جدید از فردا آغاز می‌شود که در این دور برای پیشرفت لازم است همه با یکدیگر متحد شوند. من همانند گذشته رییس جمهور همه مردم قبرس هستم. امروز بازنده و یا برنده‌ای وجود ندارد، قبرس برای همه ما است.  

اولین دور انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ ژانویه برگزار شد که نیکوس آناستازیادس، رهبر کنونی قبرس یونانی‌نشین با کسب ۵ /۳۵ درصد آرا از دیگر رقبایش پیشی گرفت اما نتوانست اکثریت مطلق آرا را کسب کند.

حدود ۵۵۰ هزار تن در منطقه قبرس یونانی‌نشین برای شرکت در این رای گیری ثبت نام کرده‌اند.

آناستازیادس در دوران کمپین انتخاباتی وعده داده بود که تلاش‌های جدیدی برای اتحاد دوباره دو قبرس بعد از شکست مذاکرات صلح در سال گذشته میلادی انجام می‌دهد.

وی اعلام کرد که می‌خواهد به زودی با مصطفی آکینجی، رهبر قبرس ترک‌نشین دیدار و گفت‌وگو کند.

آناستازیادس در طول انجام مذاکرات با انتقادهای گسترده‌ای در داخل قبرس یونانی‌نشین درباره نحوه انجام مذاکرات و همچنین اشتباهات تاکتیکی روبه‌رو شد.

در همین حال مالاس یکی از طرفداران پر و پا قرص اتحاد دوباره دو قبرس بوده و معتقد است که آناستازیادس به اندازه کافی در این مسیر تلاش نکرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.