آسوشیتدپرس گزارش داد، تینا کایدانو، دستیار امور سیاسی-نظامی وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: ما در قالب هیات بزرگ آمریکا در نمایشگاه هوانوردی سنگاپور هر آنچه که می توانیم انجام می‌دهیم تا دولت‌های جنوب شرق آسیا را تشویق به خریداری سلاح‌های ساخت آمریکا همچون جنگنده‌های اف-۳۵ کنیم.

واشنگتن به دنبال جلب نظر کشورهایی مثل ویتنام به عقد قراردادهای فروش و نقل و انتقال سلاح‌های خود است. اقدامی که فعالیت‌های چین در سال‌های اخیر در دریای چین جنوبی و ساخت جزایر مصنوعی، می‌تواند در موفقیت آن بسیار تاثیرگذار باشد.

کایدانو خاطر نشان کرد که سال گذشته میلادی انتقال یک کشتی گارد ساحلی آمریکا به ویتنام که اغلب ادعاهای ارضی چین را به چالش می‌کشد یک اقدام "شدیدا مثبت" بود.

کایدانو که چند روز پیش به ویتنام سفر کرده بود گفت: آنها خواهند توانست از تجهیزات ما برای امور شناسایی دریایی، امنیت دریایی و اموری که برای آنها مهم باشد استفاده کنند.

این در حالی است که جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا نیز چندی پیش در سفر به ویتنام طرحی را برای اعزام یک ناو هواپیمابر آمریکا به ویتنام به منظور نشان دادن همبستگی با این کشور اعلام کرد.

کایدانو تاکید کرد: امیدواریم که آنها (ویتنامی‌ها) نه فقط در بخش دفاعی بلکه در دیگر بخش‌ها هم به سراغ شرکت‌های آمریکایی بیایند.

اقدامات جسورانه چین در پیشبرد ادعاهای ارضی خود در دریای چین جنوبی موجب نگرانی چندین کشور جنوب شرق آسیا که بر این منطقه ادعا دارند شده است اما چین به منظور جلب نظر کشورهای منطقه همزمان پیشنهاد سرمایه گذاری‌های زیرساختی را به آنها داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.