حسین شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برخی از نتایج این نشست از جمله تشکیل کمیته‌ای برای اصلاح قانون اساسی فعلی این کشور، تصریح کرد: پیش از این بحث بر این بود که برخی از کشورها به تدوین قانون اساسی جدیدی برای سوریه بپردازند ولی در نشست سوچی که با حضور گروه‌های مختلف سوری برگزار شد، ‌تاکید بر این شد که قانون اساسی فعلی تصحیح شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای حل بحران سوریه جایگزینی برای نشست‌های آستانه و سوچی وجود ندارد، افزود: گفت‌وگوهای ژنو نیز تاکنون چندین دور برگزار شده ولی چون یک طرف این گفت‌وگوها کسانی هستند که درواقع به نوعی وابسته به ریاض هستند  و این مساله مانع شده که این گفت‌وگوها به موفقیتی دست پیدا کند چنان که آنها هنوز روی این موضوع در حال بحث و گفت‌وگو هستند که باید بیش از هر چیزی حکومت سوریه عوض شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه در کنفرانس سوچی طیف وسیعی از قشرهای مختلف جامعه سوریه حضور داشتند، ادامه داد:‌ البته برخی از گروه‌ها نیز نتوانستند و یا نخواستند که در این کنفرانس حضور پیدا کنند. مثلا کردها به خاطر حمله ترکیه به شمال سوریه (عفرین) از حضور در این نشست انصراف دادند. یکسری از معارضین نیز که با ترکیه کار می‌کنند نیز به فرودگاه سوچی آمدند ولی به بهانه اینکه چرا پرچم ملی سوریه در نشست نصب شده است از حضور در کنفرانس خودداری کردند و سوچی را ترک کردند.

شیخ‌الاسلام با بیان اینکه در نشست سوچی، نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز حضور داشت، افزود: در پایان این نشست علیرغم همه مشکلاتی که وجود داشت بیانیه‌ای نسبتا معقولی منتشر شد و در همین چارچوب مهم است که قدم به قدم تلاش شود تا مفاد این بیانیه اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه دبیرکل سازمان ملل نیز از روند مذاکرات سوچی اظهار رضایت کرده است، گفت: درواقع می‌توان تاکید کرد که جایگزینی برای نشست آستانه و سوچی وجود ندارد و این دو نشست تنها گفت‌وگوهای موثر فعلی برای حل بحران سوریه است.

سفیر پیشین ایران در سوریه در مورد تلاش عربستان و آمریکا برای ایجاد گفت‌وگوهای موازی با آستانه، ‌خاطرنشان کرد: این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نمی‌رسد چرا که عربستان و آمریکا در حل این بحران نقشی ندارند.

وی با بیان اینکه باید تلاش کرد که نشست سوچی به مرور زمان گسترده‌تر و کامل‌تر شود، تاکید کرد: در همین چارچوب روسیه، ایران و ترکیه باید تلاش کنند که کنفرانس سوچی در راستای خواسته‌های مردم سوریه حرکت کند و فراگیرتر شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد بحث سوریه، تاکید کرد: ما همواره تاکید کرده‌ایم که باید خواست مردم سوریه در این کشور اجرایی شود و دیگر کشورها اجازه ندارند که برای مردم سوریه تصمیم‌گیری کنند.

وی همچنین به طرح چهار ماده‌ای ایران که چندی پیش توسط محمد جواد ظریف در مورد حل بحران سوریه ارائه شد، اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد که در جریان حل این بحران این طرح چهار ماده‌ای به نوعی در حال اجرایی شدن است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.