۱۹ مرداد ۹۶ شورای شهری که همه کرسی های آن در اختیار اصلاح طلبان قرار گرفته بود  محمدعلی نجفی را به عنوان شهردار انتخاب کرد و نهایتا ۹ شهریورماه  با حکم وزیر کشور نجفی رسما بر صندلی شهرداری تهران تکیه زد. 

 

تنها چند روز از شهردار شدن آقای اصلاح طلب نگذشته بود که انتصاب های عجیب و غریب او سیل انتقادات اصلاح طلبان را برانگیخت، برخی حتی این گمانه را مطرح می کردند ه شاید در پس پرده زد و بندهایی صورت گرفته باشد. 

 

با اوج گرفتن انتقادات اصلاح طلبانه، محمدعلی نجفی گزارشی از تخلفات محمدباقر قالیباف در دوران تصدی اش بر شهرداری تهران ارائه کرد، یک افشاگری جنجالی که بازهم نجفی را در سیبل انتقاد قرار داد چراکه برخی این افشاگری را فرار به جلوی او  خواندند و برخی هم مانند رحمانی فضلی آن را سیاه نمایی دانستند. 

 

دفاع معاون از رئیس

داریوش قنبری که به تازگی معاون پارلمانی محمدعلی نجفی شده است و قبلا نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم بود در گفت و گو با نامه نیوز به دفاع از شهردار می پردازد و جواب انتقادات جریان اصلاحات را برای انتصابات، دور بودن آنها از کرسی های مدیریتی و .. می دهد. 

 

 

آقای نجفی تخلفاتی را از دوران مدیریت آقای قالیباف مطرح کردند که بعدا برخی آن را سیاه نمایی دانستند و ...

آقای نجفی هدفش این نبود که از این موضوع بهره برداری تبلیغاتی و رسانه ای کند لذا این گزارش را در اختیار نهادهای قانونی  دادند، شاید اگر آقای نجفی می خواستند از تخلفات بهره برداری داشته باشند تخلفاتی بیش از این را مطرح می کردند. 

 

یعنی وجود داشت؟ 

قطعا تخلفاتی وجود داشته است و برخی مراجع قانونی هم به این تخلفات اذعان دارند. مجلس هم به دلیل وجود همین تخلفات بود که یکبار بحث تحقیق و تفحص را مطرح کرد هرچند رای نیاورد. نکته اساسی این است که ما اگر هدفمان رسانه ای و تبلیغاتی بود می توانستیم مسائل دیگری را مطرح کنیم  اما به هیچ وجه هدف شهرداری تهران و شخص آقای نجفی از ارائه این گزارش منفعت شخصی و گروهی و استفاده رسانه ای نبود بلکه هدف این بود که بگوید شهرداری را در چه وضعیتی تحویل گرفته است و فردا که خواست آن را تحویل دهد مشخص باشد که چه فعالیت هایی  در ان انجام داده و آن را چگونه تحویل داده است.  

 

هدف دوم از ارائه گزارش این بود که همه ما نسبت به مجموعه ای که در ان هستیم مسئولیت داریم و لازم است تخلفاتی را که در آن صورت گرفته پیگری کنیم، آقای نجفی هم این تخلفات را به مراجع قانونی و مجلس ارجاع خواهد داد و از آنجایی که برخورد با متخلفین وظیفه نهادی مانند قوه قضائیه است از این مرحله به بعد باید قوه قضائیه وارد عمل شود. . 

 

انتقادات زیادی  درباره انتصابات شهرداری مطرح شد آیا زد و بندی در پس پرده وجود داشت؟ ماجرا چه بود؟ 

در ارتباط با انتصاب ها باید گفت شهرداری سالهاست که در اختیار اصلاح طلب ها نبوده و این درحالی است که طیف مقابل اصلاحات ۱۴ سال سکان این نهاد را در دست داشت و طبیعتا این طیف پست های مدیریتی را برای سال های طولانی در اختیار داشتند و همین امر موجب شد اصلاح طلبان نتوانند کادر مدیریتی توانمندی داشته باشند. 

 

از این رو آقای نجفی چاره‌ای نداشت که از نیروهایی که قبلا در شهرداری تجربه داشتند استفاده کند. قطعا بخشی از این نیروها نقش ترانزیتی و انتقالی دارند به گونه ای که بتوانند یک انتقال تجربه به نسل جوانتر صورت بگیرد که این نسل جوان قطعا مورد استفاده قرار بگیرند.

 

همین امروز هم در بخش هایی که امکان داشت از نسل جوان استفاده شد برای مثال مشاور شهردار و مدیر کل روابط عمومی یکی از جوانترین چهره هایی است که می توانست به کار گرفته شود. ناگفته نماند میانگین سنی مدیران هم  نسبت به مدیرانی که در دیگر نهادها مشغول به فعالیت هستند خیلی بالا نیست. 

 

انتقاد از شهردار از تریبون شورای شهر 

هرچند نجفی با اتفاق آرا در اولین جلسه شورای شهر، شهردار شد اما این آرا حاشیه امن برای نجفی نساخت و بعد از انتقادات درگوشی حالا برف و یخبندان صدای محسن هاشمی را بر شهرداری بلند کرده است. او در نشست علنی شورای شهر گفت: بعد از بحران‌های زلزله در کرمانشاه و اطراف تهران و حتی بحران نارضایتی شهروندان تهرانی شاهد بحران دیگری در سطح شهر تهران به‌دلیل بارش برف بودیم که باز جامعه تهرانی را غافلگیر کرد.

 

هاشمی گفت: در پی بارش برف در تهران ۲ تا ۳ هزار نیرو و همچنین ۶۳ پایگاه برف‌روبی در سطح شهر تهران مورد استفاده قرار گرفت و شهرداری توانست خیابان‌های اصلی را با استفاده از نمک و شن بازگشایی کند اما در کوچه پس‌کوچه‌ها عملکرد خوبی را نداشت و دچار بحران بود. 

 

اصلاح طلبان به فکر جایگزین؟

با گسترده تر شدن دایره انتقادات جریان چپ به شهردار منتخب این گمانه را تقویت می کند که اصلاح طلبان در فکر یک جایگزین دیگر برای کرسی شهرداری تهران هستند. حتی اگر بر اساس میثاق نامه لیست امیدی که در ابتدای انتخابات ۹۶ امضا شد شهردار شدن محسن هاشمی را منتفی بدانیم شاید این روزها در اردوگاه اصلاحات گزینه های دیگری که پیش از این هم احتمال شهردار شدن‌شان مطرح بود مانند عباس آخوندی، مرعشی و یا حجتی  ...  روی میز قرار گرفته باشد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.