اسپوتنیک گزارش داد، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اظهار کرد: آمریکا به دنبال ادامه اجرای معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک با روسیه است. آمریکا و روسیه همانطور که طی هفت سال گذشته طبق این معاهده، سالانه دو بار اطلاعات زرادخانه‌های هسته‌ای استراتژیک خود را با یکدیگر مبادله کرده‌اند، طی ماه آینده، بار دیگر این کار را خواهند کرد.

ناوئرت افزود: بر اساس بررسی وضعیت هسته‌ای آمریکا که به تازگی منتشر شد، کنترل این سلاح‌ها، با کمک به مدیریت رقابت استراتژیک میان دو کشور، می‌تواند در امنیت آمریکا نقش داشته باشد.

وی اظهار کرد: آمریکا به اقدامات در خصوص کنترل تسلیحات که به پیش‌برد امنیت آمریکا و متحدان و شرکایش کمک می‌کند، پایبند می‌ماند. ما اجرای تمام و کمال معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک جدید را ادامه می‌دهیم و به همکاری با سایر طرف‌ها از جمله روسیه، برای ایجاد شرایط مناسب حمایت از هدف نهایی که همان نابودی جهانی تسلیحات هسته‌ای است، پایبند می‌مانیم.

سخنگوی وزرت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که این معاهده برای حمایت از "ثبات استراتژیک" میان آمریکا و روسیه "حیاتی" است.

وی افزود: با اجرای این معاهده، آمریکا تعهد خود را نسبت به عمل کردن به وظایف کنترل تسلیحاتی‌اش نشان می‌دهد.

بر اساس بیانیه ناوئرت، اجرای این معاهده، امنیت آمریکا و متحدانش را افزایش داده و روابط استراتژیک میان آمریکا و روسیه را باثبات‌تر، شفاف‌تر و قابل پیش‌بینی می‌کند.

وی افزود، در شرایطی که اعتماد در روابط  دو طرف از بین رفته و پیش‌بینی و درک نادرست، این روابط را تهدید می‌کند، این معاهده نقشی حیاتی در تعاملات دو کشور دارد.

بر اساس این بیانیه، معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک نمونه‌ای از تعهد پایدار دو طرف نسبت به همکاری در مسائلی است که بر روابط استراتژیک و امنیت بین‌المللی تاثیر می‌گذارند.

ناوئرت اظهار کرد: بر اساس این پیمان، تا ۵ فوریه ۲۰۱۸ محدودیت‌های این معاهده باید بر زرادخانه‌های هر دو کشور اعمال شده باشد. روسیه بارها تعهد خود را به معاهده جدید کاهش تسلیحات استراتژیک ابراز کرده و پیش‌بینی می‌کنیم که تبادل اطلاعات جدید تحت این پیمان، این پایبندی را تایید کند.

وی ادامه داد، واشنگتن از اوت ۲۰۱۷، محدودیت‌های این معاهده استراتژیک را در برنامه‌های خود اجرا کرده است.

محدودیت‌های ذکر شده در این معاهده شامل کاهش تعداد تسلیحات دو کشور تا ۷۰۰ موشک بالستیک قاره پیما و موشک بالستیک قابل پرتاب از زیردریایی و کاهش کلاهک‌های هسته‌ای به ۱۵۵۰ کلاهک و ۸۰۰ پرتاب کننده و بمب افکن سنگین است.

انتشار این بیانیه از جانب وزارت امور خارجه آمریکا، در پی مطرح شدن درخواستی از جانب سرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر لزوم از سرگیری مذاکرات دو طرف در خصوص دفاع موشکی صورت گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.