وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‎ای اعلام کرد که نیروهای آمریکایی قصد ندارند به زودی از عراق خارج شوند.

در ادامه بیانیه فاش شده است که آمریکا و عراق توافق کردند که ماموریت‎های نیروهای آمریکایی در عراق به آموزش نیروهای ارتش این کشور و بالا بردن سطح آمادگی آن برای مبارزه با تروریسم تغییر پیدا کند.

به گزارش شبکه الحره عراق، اریک پاهون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که «وزارت نامبرده قصد خروج قریب الوقوع هیچ نظامی آمریکایی از عراق را ندارد.»

پاهون افزود: وزارت دفاع آمریکا با عراق توافق کرد که ماموریت های نیروهای آمریکایی موجود در عراق به آموزش نیروهای ارتش عراق تغییر کند.

این در حالی است که خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» امروز به نقل از سعد الحدیثی سخنگوی دولت عراق اعلام کرد که وی عملیات خروج نیروهای آمریکایی را عراق را تائید کرده است.

پیمانکاران غربی در پایگاه ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش می‌گویند که ارتش آمریکا در پی شکست تکفیری‌های «داعش» در عراق، عقب‌نشینی از این کشور را آغاز کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از این پیمانکاران گزارش کرد، نظامیان آمریکایی، تسلیحات و تجهیزات در حال انتقال به خارج از عراق و در حال انتقال به افغانستان است.

دو تن از مقامات عراقی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای اولین بار از زمان آغاز جنگ ائتلاف علیه داعش حدود سه سال پیش، در خصوص عقب‌نشینی نیروها از عراق توافق کردند.

«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق و فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور در ۹ دسامبر ۲۰۱۷، پایان داعش در عراق و بازپس‌گیری سراسر این کشور را اعلام کرده بود.

با اعلام پایان داعش در عراق، برخی از گروه‌ها و  مقامات عراقی از جمله جریان صدر، عصائب اهل الحق و ..خواستار پایان حضور نظامی نیروهای خارجی در این کشور شدند.

موج درخواستها برای خروج نظامیان آمریکایی با حمله جنگنده‎های آمریکایی در روز شنبه هفته پیش در منطقه «البغدادی» واقع در غرب استان «الانبار» و  کشته و زخمی شدن ۲۰ عراقی تشدید شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.