راشا تودی گزارش داد، گزارش جدیدی از گروه «تَکس جاستیس نتورک» نشان می‌دهد سوئیس که نمره پنهان‌کاری ۷۶ را کسب کرده است، از نظر مالی، فاسدترین کشور در جهان است. آمریکا و جزایر کیمن در پله‌های بعدی فساد مالی در جهان قرار دارند.

در گزارش شاخص پنهان‌کاری مالی سال ۲۰۱۸ این گروه آمده است: «سوئیس بزرگترین مرکز پناهگاه مالیاتی در جهان، یکی از بزرگترین مراکز نگهداری اموال خارجی و بزرگترین منطقه مالی از نظر پنهان‌کاری مالیاتی است.»

در این گزارش توضیح داده شده است در صورتی که سوئیس ناچار شود، اطلاعات لازم را درباره تراکنش‌های مالی در اختیار مقامات کشورهای ثروتمند قرار می‌دهد، اما به شهروندان کشورهای فقیرتر اجازه می‌دهد از مسئولیت خود در قبال پرداخت مالیات شانه خالی کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: «علاوه بر این، سوئیس افشاگران مالی را مورد تعقیب قرار می‌دهد و حتی برخی اوقات، در قبال آن‌ها به روش‌های غیرقانونی نیز متوسل می‌شود. تمامی این موارد توضیح می‌دهد چرا سوئیس در جایگاه نخست فساد مالی در جهان قرار گرفته است.»

این شاخص، کشورها را طبق میزان کمک نظام قضایی آن‌ها به پول‌شویی و همچنین کمک به تمام افرادی که قصد دارند ثروتی را که غیرقانونی به دست آورده اند، حفظ کنند، رده بندی می‌کند. در این رده بندی، هرچه نمره پنهان‌کاری مالی هر کشور بالاتر باشد، این کشور در جایگاه بدتری قرار خواهد گرفت.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد نمره پنهان‌کاری مالی آمریکا رو به افزایش است؛ به طوری که این کشور در سال ۲۰۱۳ در جایگاه ششم و در سال ۲۰۱۵ در جایگاه ۲۰۱۵ در جایگاه سوم قرار گرفته بود.

در متن این گزارش آمده است: «افزایش مداوم نمره پنهان‌کاری آمریکا که در رده‌بندی سال ۲۰۱۸ مشخص شده است، به دلیل تغییر قابل توجه سهم این کشور در بازار خدمات مالی خارجی رخ داده است. آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، سهم خود را در بازار خدمات مالی خارجی ۱۴ درصد افزایش داده است.» در کل، آمریکا ۲۲.۳ درصد از سهم خدمات مالی خارجی در جهان را به خود اختصاص داده است.

جزایر کیمن، هنگ کنگ، سنگاپور، لوکزامبورگ، آلمان، تایوان، امارات متحده عربی و گرنزی در میان ۱۰ کشور با بیشترین فساد مالی در جهان قرار دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.