نشنال گزارش داد، وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه با اعلام این‌که «همه محدودیت‌های توافق هسته‌ای با آمریکا را در مورد زرادخانه هسته‌ای خود انجام داده است»، اعلام کرد که دکترین هسته‌ای جدید آمریکا می‌تواند آستانه استفاده از تسلیحات هسته‌ای را کاهش دهد.

توافق هسته‌ای "استارت جدید" ۲۰۱۱، روسیه و آمریکا را ملزم می‌کند که سقف تعداد کلاهک‌های هسته‌ای آماده پرتاب خود را به ۱۵۵۰ کلاهک هسته‌ای به روی ۷۰۰ موشک بالستیک کاهش دهد. ضرب‌العجل انجام تعهدات دو طرف تا روز دوشنبه بود.

براین اساس وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور اکنون دارای ۵۲۷  موشک بالستیک قاره‌پیما است که بر روی آنها در مجموع ۱۴۴۴ کلاهک هسته‌ای نصب شده است.

پیش‌تر آمریکا نیز اعلام کرده بود که تا ماه آگوست امسال به تعهدات خود در اینباره عمل کرده است.

وزارت خارجه روسیه همچنین با اشاره به اینکه آمریکا در حال ساخت زیردریایی‌ها و بمب‌افکن‌های جدیداست، ابراز نگرانی کرد که ممکن است آنها قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را داشته باشند.

در بیانیه‌ای وزارت خارجه روسیه همچنین آمده است: فدراسیون روسیه پایبندی خود را به معاهده استاتر جدید اعلام می کند و از آمریکا می خواهد با روسیه برای حل موضوعاتی که ممکن است در این معاهده مطرح شود همکاری کند.

در واکنش به بیانیه وزارت خارجه روسیه هیتر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا در راستای پایبندی به معاهده استارت جدید با روسیه حرکت کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.