محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به ۲ میلیون خانه خالی در کشور، گفت: اینگونه موارد را به صورت دستوری نمی توان حل کرد. در حال حاضر در حالت رکود هستیم ودر این شرایط در بخش مسکن کسی که توانایی مالی دارد و اگر می خواهد خرید کند به دلیل رکود خرید نمی کند.

 

 وی تصریح کرد: البته ما به علت یک عارضه بدی که در فرهنگ عمومی در ارتباط با عرضه و تقاضا وجود دارد هر موقع قیمت ها کاهش پیدا می کند ما نیز تقاضا را پایین می آوریم اما به محض اینکه یک شوکی ایجاد می شود و قیمت ها شروع به افزایش می کند شروع به خرید کردن می کنیم و با بالا بردن تقاضا نسبت به عرضه، به افزایش قیمت کمک می کنیم. در حال حاضر و در رابطه با مسکن نیز این مشکل وجود دارد.

 

این نماینده مجلس با اشاره به چرایی سرمایه‌گذاری مردم در مسکن، خاطرنشان کرد: در حالی که شاهد رکود در قیمت مسکن هستیم از سوی دیگر افزایش سالانه اجاره و رهن مسیر خود را طی می کند. دلیل این موضوع این است که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و زمین حتی علیرغم رکود، ضرر وجود ندارد. شاید گاهی شیب سودآوری آن کم شود اما هیچ وقت ضررنمی کند و چون چنین وضعیتی را دارد نهایتا افراد ترجیح می دهند با سرمایه گذاری که کرده خانه را خالی نگه دارند تا اینکه در زمان خوبی آن را بفروشند.

 

کوهکن تاکید کرد: معمولا کسانی که خانه خالی در تهران دارند کسانی نیستند که خانه ها را ساخته اند برای اینکه حق انتفاع تحت عنوان اجاره بگیرند؛ بلکه خانه را ساخته اند که اصل آن را واگذار کنند. دلیل اینکه واگذار نمی شود و خانه خالی مانده است نیز تابع وضعیت رکودی است که در بازار وجود دارد.

 

وی یادآور شد: درخصوص اخذ مالیات ازخانه های خالی قانون داریم که باید این قانون را اجرا کنیم.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.