"ولادیمیر کوژین" مشاور رئیس جمهوری روسیه در مسائل مربوط به همکاری‌های نظامی-فنی در مصاحبه با روزنامه «کامرسانت» گفته است که این کشور در سال ۲۰۱۷ علاوه بر از سامانه‌های موشکی «اس-۳۰۰» که پیش از این به ایران تحویل داده شده بود، تجهیزات نظامی دیگری، از جمله سامانه‌های اطلاعات فنی رادیویی، تجهیزات مربوط به کنترل خطوط ارتباطات ماهواره‌ای و برخی انواع دیگر تجهیزات فنی-دفاعی به جمهوری اسلامی ایران فروخته است.

 

این مقام بلندپایه تاکید کرد که روسیه در توسعه همکاری‌های نظامی-فنی خود با ایران، بطور کامل به تعهدات خویش در قبال قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پایبند است و فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به جمهوری اسلامی، تماما جنبه تدافعی دارند.

 

مشاور پوتین همچنین اعلام کرد که اسناد مربوط به فروش سامانه‌های موشکی «اس-۴۰۰» به عربستان سعودی امضاء شده و دو طرف در مورد همه مسائل به توافق رسیده اند. کوژین توضیح داد: «مذاکرات با مقامات ریاض در این باره بسیار دشوار بود، ولی در نهایت اسناد مربوطه که مفاد آن پیش از این اعلام شده، دیگر امضاء شده و این قرارداد در آینده نزدیکی نهایی خواهد شد.»

 

به گفته وی، دشواری مذاکرات از این جهت بود که شرکای عربستانی اصرار داشتند تا فروش و تحویل این سامانه‌ها بلافاصله صورت بگیرد. ولی طرف روسی به دلیل تجربه زیاد خود در این زمینه و با ارزیابی توان بالقوه طرف مقابل، ترجیح می دهد که مراحل "گام به گام" انجام شوند.  

 

این مقام روس یادآور شد که مسکو در حال بررسی قراردادهای دیگری نیز با عربستان سعودی است و مذاکراتی در خصوص فروش اسلحه‌هاای سبک و همچنین امکان تولید آنها در کشور مقصد در حال انجام است.

 

مشاور رئیس جمهوری روسیه همچنین اعلام کرد که این کشور در سال ۲۰۱۷ تسلیحات نظامی به ارزش حدود ۱۵ میلیارد دلار به سایر کشورها تحویل داده و سطح سفارشات نظامی نیز اصلا کاهش نداشته و سفارشاتی به ارزش حدود ۴۵ میلیارد دلار دریافت کرده است. به گفته وی، قراردادهای جدید در زمینه فروش تسلیحات و فناوری‌های نظامی و ارائه خدمات پس از فروش در سال ۲۰۱۷ رقمی بیش از ۱۶ میلیارد دلار بوده است.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.