محمد مجتهدزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت معادن زغال سنگ ایران اظهار کرد: حوادثی که ابتدای امسال منجر به فجایع معدن زمستان یورت آزادشهر استان گلستان شد، موجب شده است نهادهای ناظر مانند سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان دفعات سرکشی خود را افزایش دهند و با سختگیری نسبت به قسمت‌هایی که دچار نقص ایمنی هستند، آنها را پملب می‌کنند تا نقص مربوط به آن قسمت برطرف شود.

وی افزود: امیدواریم که این فرآیند نظارت بر پیگیری ادامه داشته باشد، چراکه حتی بهره‌برداران و پیمانکاران نیز چشمشان از حوادث پیش آمده ترسیده است و نسبت به وضعیت محیطی و ایمنی معادن زغال سنگ حساسیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

رئیس انجمن زغال سنگ ایران در ادامه با بیان اینکه موضوع نظارت‌هایی که انجام می‌شود، یک امر مقطعی است، گفت: معادن زغال سنگ برای ایمن‌ سازی نیاز به اقدامات زیرساختی‌تر دارند و به نظر می‌رسد بهترین نسخه‌ای که کمیته زغال سنگ وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این داستان پیچیده است اما راه‌اندازی چهار منطقه پشتیبانی معادن زغال سنگ است که در آنها امکانات HSE، امداد و نجات و برخی موارد دیگر ذخیره خواهد شد که در صورت لزوم به معادن منطقه رسیدگی شود.

مجتهدزاده در خصوص اجرای این طرح گفت: این طرح نیاز به تامین منابع مالی دارد که برآوردهای ما نشان می‌دهد این منابع باید نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان باشد. امیدواریم از محل ذخیره حقوق دولتی معادن پوشش داده شود.

وی با اشاره به موضوع نوسازی و تجهیز معادن زغال سنگ گفت: نوسازی ماشین‌آلات باید از منابع تسهیلات بانکی اتفاق بیفتد و برای اینکه بانک‌ها نیز نسبت به ارائه تسهیلات و معادن جهت خرید تجهیزات ترغیب شوند، باید قیمت ماشین‌آلاتی که به آنها ارائه می‌کنیم منصفانه باشد و توجیه اقتصادی داشته باشد.

موضوع دیگری که رئیس انجمن زغال سنگ ایران به آن اشاره کرد، بحث قیمت‌گذاری سنگ آهن در داخل است که هنوز فرمول دقیقی برای آن مشخص نشده و بر اساس جلسات تعاملی و شش ماهه مورد قیمت‌گذاری قرار می‌گیرد.

مجتهدزاده در این باره بیان کرد: در صحبت‌هایی که مسئولان فنی انجمن زغال و شرکت ذوب‌آهن اصفهان درباره موضوع قیمت‌گذاری انجام دادند، در تلاش هستیم به یک فرمول قیمت‌گذاری برسیم که بر اساس آن هم جایگاه داخلی خرید زغال سنگ محفوظ بماند و هم معدن‌کار متضرر نشود.

وی ادامه داد: نمی‌توان درباره موضوع قیمت‌گذاری و تعیین فرمول برای این موضوع پیش‌داوری کرد اما تاکنون تصمیمات گرفته و قیمت سال جاری تا پایان سال قطعی شده است. بر اساس توافقی که صورت گرفته، در شش ماهه دوم امسال قیمت زغال سنگ به ۵۱۰ هزار تومان در هر تن می‌رسد.

رئیس انجمن زغال سنگ ایران با بیان اینکه امیدواریم با فرمولی بتوانیم قیمت‌های داخلی را به قیمت‌های جهانی سنگ آهن متصل کنیم، اظهار کرد: در صورتی که قیمت سنگ آهن با قیمت‌های جهانی منطبق شود، شاید در برخی موارد با افت‌های بازار جهانی مواجه شویم اما در بلندمدت به سود معادن زغال خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.