عیسی فرهادی فرماندار تهران در گفتگویی و به دنبال حادثه آتش سوزی در ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو، در پاسخ به این پرسش که چرا هر اتفاقی در تهران از بارش برف تا آتش سوزی یک ساختمان اداری و... به بحران تبدیل می شود، گفت: ماهیت برخی حوادث بحرانی است. وقتی برف به صورت طبیعی نبارد و یک بارش سنگین ناگهان رخ بدهد خب طبیعی است که بحران ایجاد شود. البته در بارش اخیر برف در تهران واقعا مشکلی ایجاد نشد. هم مردم همکاری خوبی کردند و هم ورودی مسیرهای اصلی تهران و گذرگاه ها کاملا باز بود و برایشان مشکلی ایجاد نکرد. مشکلاتی که در فرودگاه و مسیر آن ایجاد شد هم خارج از حوزه شهر تهران بود.

وی ادامه داد: اما وقتی یک ساختمان ۶ طبقه با ۵ طبقه در زیر زمین آتش می گیرد و آن هم ساختمانی که در آن ملزومات کاغذ و کارتن وجود دارد و از طرف دیگر یک ساختمان قدمی است، طبیعی است مشکل ایجاد می شود. مثل ساختمان پلاسکو که ناگهان ۱۰ طبقه آتش گرفت و دلیلش رعایت نکردن مسائل ایمنی در ساختمانی بود که وسایل درون آن تماما قابل اشتعال بود اما مردم به هشدارها توجه نکردند. در این صورت مشخص است بحران ایجاد می شود.

فرهادی بیان کرد: به نظر می رسد فرهنگسازی تنها راه جلوگیری از ایجاد چنین بحران هایی است. مثلا در بحث آلودگی هوا وقتی مردم قانون زوج و فرد از درب منزل را رعایت کنند، به جای سه روز تعطیلی شاهد یک روز تعطیلی خواهیم بود اما وقتی رعایت نمی کنند و فرهنگسازی برایش نشده وضعیت همین می شود که شاهد هستیم. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.