رویترز گزارش داد، این مذاکرات، موضوعات مختلفی از جنگ هسته ای و سایبری گرفته تا سلاح های سبک را در بر می گیرد، اما به طور قطع با مقاومت آمریکا در برابر چنین ابتکارعملی رو به رو می شود.

یک کارشناس مطلع در ژنو در حالی که خواست نامش فاش نشود، گفت که گوترش قصد دارد قدرت های بزرگ را به میز مذاکرات خلع سلاح که به بن بست طولانی مدتی برخورده است، بازگرداند.

وی یادآور شد که از اهداف مدنظر دبیر کل سازمان در این زمینه، پایان دادن به بن بست مذاکرات در مورد جنگ سایبری و جنگ روباتیک و آغاز گفت و گوها در مورد استفاده از مواد منفجره در مناطق شهری و محدود کردن دسترسی به سلاح های متعارف است.

در همین حال، یک مقام آمریکایی در حالی که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت که خلع سلاح هسته ای، یک هدف آرمانی است و تحقق آن در آینده ای نزدیک، دشوار است.

وی افزود: ما اعتقادی به این مساله نداریم که اکنون، زمان ابتکارات متهورانه به ویژه در حیطه سلاح هسته ای است. وی یادآور شد که گوترش باید در زمینه فناوری های جدیدی چون روبات های قاتل که به سلاح خودمختار معروف هستند، با دقت اقدام کند.

مقام مزبور گفت که سند بررسی وضعیت هسته ای آمریکا که روز جمعه منتشر شد، هدف بهبود بازدارندگی را دنبال می کند و ضامن این مساله است که روسیه، چین، کره شمالی و ایران نمی توانند به چیزی غیر از تمایل آمریکا برای دفاع از خود، فکر کنند.

مقام آمریکایی با اشاره به اینکه روسیه یک طرف قابل اعتماد در مذاکره نیست، افزود: ما باید روس ها را متوجه کنیم که با آنها از موضع قدرت برخورد می کنیم. طی هشت سال گذشته، برداشتی مبنی بر ضعف وجود داشته است و ما می خواهیم آنها را از این تصور اشتباه درآوریم.

رویترز در ادامه این گزارش آورد: «ایزومی ناکامیتسو» نماینده ارشد امور خلع سلاح سازمان ملل پیشتاز راهبرد گوترش است، راهبردی که جویای از سرگیری مذاکرات به رغم تعمیق بی اعتمادی بین آمریکا و روسیه و تشدید تنش در شبه جزیره کره است.

ناکامیتسو چندی پیش گفت: مسیر منتهی به صلح از طریق خلع سلاح، در انتظار تحقق اوضاع امنیتی مناسب نمی ماند، گو اینکه کشورهای مختلف بودجه های نظامی و ذخایرشان را هر سال افزایش می دهند.

انتظار می رود که ناکامیتسو، مقام های ارشد از جمله دیپلمات های پنج کشور برخوردار از حق وتو در سازمان ملل را به مذاکراتی که قرار است ماه جاری در نیویورک برگزار شود، دعوت کند.

گوترش نیز امیدوار است که از ابتکار عمل خود در پایان ماه جاری میلادی در جلسه وزرای خارجه کشورهای غربی از جمله سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل و همچنین در کنفرانس خلع سلاح، رونمایی کند. قرار است اجرای کامل طرح گوترش در ماه آوریل (فروردین ۱۳۹۷) آغاز شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.