همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شب خاطره به عنوان «مبشر صبح» ویژه خاطرات دوران پیروزی انقلاب از زمان ورود حضرت امام خمینی در حسینیه جماران با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی و به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی در این مراسم با بیان اینکه جلسه با یاد و خاطره امام و شهدا حتماً جلسه مبارکی است، گفت: دوران دبیرستان معلمی داشتم که یک بار با طرح این پرسش که حجم انسان چقدر است مرا به تأمل و توجه واداشت.

وی افزود: میزان حجم انسان عبارت از میزان تأثیر ضربدر جغرافیایی تأثیر ضربدر مدت تأثیر است. برای اینکه ببینیم یک نفر چقدر تأثیر دارد میزان کارکرد، رفتار و تأثیر او را در جغرافیا و دوره زمانی خاص باید دید چه اندازه است.

نوه امام گفت: مناسب با تعریف فوق وجود مبارک پیامبر (ص) بیشترین تأثیر را در طول تاریخ و جغرافیا داشته است. در روزگار خودمان می‌شود به راحتی گفت یکی از مصادیق این بحث شخص حضرت امام است.

وی افزود: بحث فلسطین قبل از امام یک حرکت پان‌عربی بود و بعداز قیام امام به جریان اسلامی تبدیل شد و حتی مبارزات مجاهدان افغانستانی علیه شوروی به مبارزه اسلامی تبدیل شد.

سیدحسن خمینی ادامه داد: با قیام حضرت امام دین به عرصه سیاسی و اجتماعی بازگشت هرچند در این روند گاهی اوقات انحرافاتی مانند داعش پدید آمد اما در دوران حضرت امیر نیز پدیده خوارج انحرافی بود که از دین حاصل شد.

وی با اشاره به تأثیر تاریخی انقلاب گفت:  ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می گذرد هنوز موج اسلام‌خواهی در جهان ادامه دارد. انقلاب اسلامی ایران با سؤال نخستین که مطرح کردم دارای حجم فراوانی است.

خمینی ادامه داد: به علل انقلاب اسلامی بدون تعارف توجه شود ضرب‌آهنگ انقلاب تقویت خواهد شد و اگر به آن علل توجه نشود حتی در ایران و سایر ممالکی که انقلاب بر آن تأثیر گذاشته است فروکش خواهد کرد و به نظر من علت تأثیر انقلاب بحث ایثار است.

وی سپس به تعریف ایثار پرداخت و گفت: ایثارگری لزوماً به معنای دفاع مقدس نیست اما اوجش در دفاع مقدس خود را نشان داد. حقیقت ایثارگری ندیدن خود است و این از خودگذشتگی دارای زمینه ذهنی است. یعنی اینکه در یک تجزیه و تحلیل از موقعیت‌های گوناگون من از مال و آبروی خود بگذرم و هزینه‌ای را تحمل کنم و طمع را از جان و مال خود دور کنم و به این ترتیب ایثار ریشه در ایمان دارد.

نوه امام افزود: علل توفیق انقلاب ایثار است و برخی از علمای عرفان رسیدن به ساحت قدسی و الهی را  طی چند مرحله می‌دانند برخی علما این مراحل را ۱۰۰ و برخی دیگر تا هزار مراحل تقسیم کرده‌اند اما برخی علمای دیگر یک مرحله و آن عبور از نفس می‌دانند و گرفتاری همیشه از خودبینی به وجود می‌آید.

وی گفت: هویت انقلاب با ایثارگری گره خورده است و اگر بخواهیم این انقلاب بماند باید جلوه ایثارگری را از خود شروع کنیم و مابقی مسائل پیرایه است. انقلاب پدیده بسیار بزرگی است که کسی از بیرون به آن نگاه می‌کند عظمت آن را از کسی که از درون به آن نگاه می‌کند بیشتر می‌بیند.

سیدحسن خمینی بیان داشت: این بزرگی به معنای این است که یک هویتی در درون انقلاب به نام ایثار شکل گرفت و برخی می‌گویند نقطه مقابل این فرهنگ، فرهنگ غربی است که سعی دارد به انسان این نکته را بگوید که آدمی باید گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

بنابراین گزارش در پایان مراسم از ۲۱ کتاب دفاع مقدسی رونمایی شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.