دکتر سیدموید علویان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه رشد غیرطبیعی و خارج از کنترل سلول‌های بدن که موجب تخریب سلول‌های طبیعی می‌شوند را «سرطان» می‌نامند، گفت: سرطان در واقع تکثیر غیرطبیعی سلول‌های بدن است. کبد هم یکی از بزرگ‌ترین ارگان‌های بدن است که می‌توند به سرطان مبتلا شود. شیوع این بیماری در کشورهای آفریقایی و آسیایی (خصوصا آسیای جنوب شرقی، ژاپن و چین) بسیار شایع‌تر است.

وی گفت: مهم‌ترین علت شناخته شده سرطان اولیه کبد، شامل بیماری سیروز (تنبلی کبد)، عفونت مزمن با ویروس هپاتیت بی و هپاتیت سی، مصرف مشروبات الکلی و ... است.

علویان با بیان اینکه محققین دریافته‌اند یکی از علل مهم سرطان کبد ابتلا به هپاتیت سی است، گفت: حدود ۵ درصد مبتلایان به هپاتیت سی که دچار تنبلی کبد شده‌اند، دچار سرطان کبد خواهند شد. البته همه افراد مبتلا به هپاتیت سی  به سرطان کبد مبتلا نمی‌شوند، بلکه افراد مسن‌تر، کسانی که مشروبات الکلی مصرف میکنند و افراد مبتلا به هپاتیت "بی" بشتر به این سرطان مبتلا  می‌شوند.

علویان ادامه داد: علائم و نشانه‌های سرطان کبد در مراحل اولیه غیر اختصاصی است و شامل ضعف، لاغری و بی‌اشتهایی است، ولی در مراحل پیشرفته زردی و آب آوردن شکم نیز بروز می‌کند. باید توجه کرد که عدم استعمال دخانیات، عدم مصرف مشروبات الکلی، خودداری از مصرف پسته و بادام زمینی انبارشده از موارد پیشگیری از بروز سرطان کبد است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.