GIZMODO گزارش داد، ورزشکاران  دو کشور ایران و کره شمالی از هدایای شرکت سامسونگ که ‌اسپانسر مسابقات  المپیک زمستانی ۲۰۱۸ است برخوردار نخواهند شد.

طبق گزارش AFP دلیل اهدا نشدن گوشی‌های سامسونگ به ورزشکاران و مسئولان کره شمالی و ایران تحریم روابط تجاری با این کشورها از سوی سازمان ملل است. از آنجایی که هر گوشی سامسونگ ۹۲۰ دلار ارزش دارد، داده شدن این گوشی‌ها به ورزشکاران ایرانی و کره شمالی باعث می‌شود که کره جنوبی بیش از حد مجازی که آمریکا برای آنها تعیین کرده است با این  دو کشور تبادل تجاری کالاهای لوکس داشته باشد.

۲۲ ورزشکار از کره شمالی و چهار ورزشکار از ایران در بازی‌های  المپیک زمستانی امسال حضور دارند. از سال ۱۹۹۷ تاکنون سامسونگ به مسئولان و ورزشکارانی که در  المپیک شرکت می‌کنند، گوشی‌های تلفن همراه هدیه می‌دهد. پیش از این مشخص شده بود که مسئولان کره شمالی این دستگاه‌ها را از ورزشکاران خود می‌گیرند و استفاده از GPS و اینترنت را بر روی این گوشی‌ها قدغن می‌کنند.

همچنین در گزارش نیویورک تایمز به احتمال به کار گیری  از گوشی های هوشمند به منظور استفاده از اپلیکیشن های نظامی اشاره شده که می‌تواند یکی از دلایل داده نشدن این گوشی‌ها به ورزشکاران دو کشور ایران و کره شمالی باشد.

به گزارش ایسنا، پس از این اتفاق کمیته ملی المپیک ایران به IOC نامه اعتراضی نوشت و این رفتار را ناقض منشور المپیک دانست. همچنین رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک ایران به سرپرست کاروان ایران در المپیک زمستانی دستور داده برای تمام ورزشکاران ایرانی یک گوشی موبایل به عنوان هدیه داده شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.