عصمت عباسی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه قند کمتر، موجب سلامتی بیشتر می‌شود، گفت: در صورتی که بیش از میزان مورد نیاز مواد قندی و شیرین مصرف کنید باعث اضافه وزن، چاقی، افزایش فشار خون و افزایش چربی خون، دیابت و آرتریت می‌شود. به علاوه مصرف زیاد مواد قندی سبب ایجاد پوسیدگی دندان می‌شود. 

وی ادامه داد: مصرف قند، شکر، انواع مواد غذای و نوشیدنی‌های شیرین و نوشابه‌ها را کم کنید. مصرف مواد غذایی دارای قندهای ساده را کاهش دهید. بهتر است به جای انواع شیرینی از میوه‌های با طعم شیرین استفاده کنید. به جای مصرف نوشابه‌های شیرین و گازدار از آب،دوغ، کفیر، آب میوه تازه و طبیعی استفاده کنید.  

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: با مصرف نمک کمتر، قلب سالم‌تری خواهید داشت و در افرادی که غذای شور و پرنمک مصرف می‌کنند، احتمال افزایش فشار خون و سکته‌های قلبی و مغزی بیشتر است. مصرف نمک زیاد خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد. یکی از دلایل پوکی استخوان نیز مصرف زیاد نمک است.  

عباسی افزود: روغن کمتر، باعث وزن مناسب‌تر است و مصرف زیاد روغن و چربی در برنامه غذایی روزانه علاوه بر این که خطر بروز بیماری‌های قلبی، عروقی را افزایش می‌دهد با افزایش دریافت کالری که در بدن به صورت چربی ذخیره می‌شود، در نهایت اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارد.  

این مسئول گفت: اضافه وزن و چاقی زمینه را برای ابتلا به سایر بیماری‌های زمینه‌ای غیر واگیر از جمله دیابت و انواع سرطان‌ها فراهم می‌کند. کاهش مصرف روغن و چربی و استفاده درست از روغن‌ها نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها دارد.  

وی افزود: برای پخت غذا فقط از روغن‌های مایع و به مقدار کم مصرف کنید، از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنید. به جای سرخ کردن غذا از روش‌های دیگر مثل بخار پز، آب‌پز، تنوری و کبابی استفاده کنید. به جای سس‌های چرب از سبزی‌های معطر، آبلیمو، آبغوره، روغن زیتون و ماست کم چرب به‌عنوان طعم‌دهنده در انواع سالادها استفاده کنید.  

عباسی توصیه کرد: در هنگام خرید روغن به برچسب تغذیه‌ای آن توجه کنید، در صورت قرمز رنگ بودن بخش مربوط به اسیدچرب ترانس آن را انتخاب نکنید. از حرارت دادن زیاد روغن خودداری کنید و روغن‌های مایع را دور از نور و حرارت نگهداری کنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.