خبرگزاری پی تی آی گزارش داد که سید اکبر الدین نماینده دائم هند در سازمان ملل متحد در خصوص روش های کاری شورای امنیت گفت: اکثر اوقات کشورهایی که از حق وتوی خود استفاده کرده اند حتی مشخص هم نمی شوند. 

وی تاکید کرد که این حق از سوی کشورهایی استفاده می شود که در گذشته به طور مکرر از قرار گرفتن نام اشخاص تروریست در لیست تحریم های سازمان ملل ممانعت ورزیده اند.

وی افزود: ۱۴ کمیته تحریم ها در سازمان ملل وجود دارد که این کمیته ها نام ۶۷۸ شخص و ۳۸۵ سازمان را برای قرار گرفتن در لیست تحریم های سازمان ملل معرفی کرده اند اما هرکدام از این تصمیم ها به صورت خصوصی و بدون اطلاع سایر کشور ها انجام شده است.

نماینده دائم هند تاکید کرد: چالش های مربوط به روش های کار کمیته های تحریم، صرفا محدود به شفافیت و پاسخگویی نیستند و در این زمینه شورای امنیت باید برای رفع ناهنجاری ها در روش کار کمیته ها اقدام کند. این ناهنجاری ها نه تنها بر کارآیی و اعتبار کار شورای امنیت بلکه بر سایر اعضا که برای اجرای تصمیماتشان به این کمیته ها احتیاج دارند تاثیر می گذارند.

اکبر الدین تصریح کرد: به این دلیل است که هند و چندین کشور دیگر خواهان اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل شده اند.

اگرچه نماینده دائم هند در سازمان ملل متحد در سخنان خود به هیچ کشوری به طور مستقیم اشاره نکرد اما پیش از این هند به استفاده از حق وتو توسط چین در ارتباط با قرار گرفتن اشخاص و گروه های پاکستانی در لیست تحریم های سازمان ملل اعتراض کرده بود.

چین تاکنون چهار بار با قرار گرفتن نام &#۳۹;مسعود اظهر&#۳۹; رهبر گروه شبه نظامی جیش محمد در لیست تروریستی سازمان ملل مخالفت کرده است. پکن دلیل مخالفت های خود را عدم وجود اتفاق نظر کشور ها اعلام کرده است.

دهلی نو در واپسین روزهای سال ۲۰۱۶ تلاش کرد که نام &#۳۹;مسعود اظهر&#۳۹; رهبر گروه شبه نظامی جیش محمد را در فهرست تحریم های سازمان ملل قرار دهد که این تلاش با وتوی چین ناکام ماند.

هند با واکنش شدید به وتوی چین ، این اقدام را تاسف بار و نشانه ای از رفتار دوگانه این کشور در مبارزه با تروریسم دانست.

هند این گروه را طراح اصلی حمله تروریستی سال گذشته (دوم ژانویه ۲۰۱۶) به پایگاه هوایی پتانکت که در آن هفت نظامی هندی کشته و ۲۵ نفر دیگر زخمی شدند می داند.

یکی از مهمترین موضوعاتی که هند در راستای اصلاحات شورای امنیت سازمان ملل متحد دنبال می کند، رسیدن به عضویت دایمی این شوراست.

در سال های اخیر کشورهای برزیل، آلمان، ژاپن و هند خواستار بدست آوردن کرسی دایم در این شورا شده اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از پنج عضو دائم و ۱۰ عضو غیردائم تشکیل شده است.

پنج عضو دائم این شورا یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین از حق وتوی قطعنامه های این شورا برخوردارند.

این حق وتو بارها موجب به بن رسیدن تلاش ها برای حل مناقشات بین المللی شده است. از این رو بسیاری از کشورهای جهان خواستار اصلاح ساختار این نهاد شده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.