رئیس جمهوری آمریکا نوشت: بدون داشتن نماینده‌های جمهوریخواه بیشتری در کنگره، ناچار شدیم بودجه ردیف‌هایی را افزایش دهیم که دوست نداشتیم و برای رسیدگی به وضعیت ارتش پس از سال‌ها نبود بودجه کافی، به آن‌ها نیازی نیست.

مجلس نمایندگان آمریکا امروز (جمعه) یک طرح بودجه موقت را برای تامین هزینه‌ نهادهای دولتی تا ۲۳ مارس (سوم فروردین ۹۷) به تصویب رساند. دولت آمریکا از ساعات اولیه بامداد به سبب عدم تصویب به موقع این طرح، چند ساعتی تعطیل شده بود.

با وجود گذشت چند ماه از آغاز سال مالی ۲۰۱۸ آمریکا، اعضای کنگره این کشور هنوز بر سر لایحه نهایی بودجه به توافق نرسیده‌اند.

یکی از کلیدی‌ترین اختلاف‌های موجود، تعیین سرنوشت آن دسته از مهاجران غیرقانونی موسوم به «رویاپردازان» است که در زمان کودکی وارد آمریکا شده بودند و اکنون برخی از آن‌ها، صاحب مشاغل مهمی در این کشور هستند و توسط قانونی موسوم به «داکا» محافظت می‌شوند.

ترامپ که از جمله مخالفان این قانون است، در صفحه توئیتر خود نوشت: خوشبختانه داکا در طرح بودجه قرار نگرفت و مذاکرات در این رابطه از هم‌اکنون آغاز می‌شود. این طرح پیروزی بزرگی برای ارتش آمریکا است؛ اما منابع بسیاری را برای کسب حمایت دمکرات‌ها هدر دادیم.

وی ادامه داد: هزینه‌ برای موارد غیرنظامی پایین نخواهد آمد، مگر اینکه در انتخابات ۲۰۱۸ و انتخابات‌های بعدی، جمهوریخواهان بیشتری را برگزینیم.

هم‌اکنون اکثریت کرسی‌های هردو مجلس آمریکا در اختیار جمهوریخواهان است. با این حال داشتن اکثریت نسبی برای مواردی از جمله تصویب لایحه بودجه کفایت نمی‌کند.

دولت آمریکا چندی پیش طرحی جامع در امور مهاجرتی ارائه و در ازای موافقت نمایندگان با مواردی از جمله توقف طرح «لاتاری» و ساخت دیوار مرزی با مکزیک، پیشنهاد فرآیندی چندساله برای اعطای حق شهروندی به رویاپردازان را مطرح کرده بود. دمکرات‌ها اما چنین طرحی را نپذیرفتند و حتی آن را نوعی «باج‌خواهی» تعبیر کردند.

انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ آمریکا در تاریخ ۶ نوامبر (۱۵ آبان ۹۷) برگزار خواهد شد. در این انتخابات همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و نزدیک به یک سوم از کرسی‌های مجلس سنا به رای گذاشته می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.