نشست رسانه ای فیلم مصادره با حضور مهران احمدی (کارگردان)، محمد حسیمن قاسمی (تهیه کننده)، مسعود سلامی (مدیر فیلمبرداری)، علی فوقانی (فیلم نامه نویس)، مسعود سخاوت دوست (آهنگساز)، فرید فرح مرزی (چهره پرداز)، اصغر نژاد ایمانی (طراح صحنه و لباس)، فرید ناظر فصیحی (جلوه های ویژه بصری)، سجاد پهلوان زاده (جانشین تهیه کننده و تدوین) و همچنین بازیگران رضا عطاران، هومن سیدی، مزدک میرعابدینی و هادی کاظمی برگزار شد.

قاسمی در مورد موضوع فیلم که نفوذ و مصادره انقلاب است گفت: فیلمی را من کار می‌کنم که دغدغه‌ام باشد. مصادره این ویژگی را داشت. این یک برداشت است که برخی می‌گویند این فیلم مصادره انقلاب را به تصویر می‌کشد.

این تهیه کننده راجع به سرمایه‌گذار فیلم گفت: آقای امامی در جشنواره چند فیلم دیگر هم دارد و فکر می‌کند کشور قانون دارد و مشکلات از این طریق حل می‌شود.

فوقانی نیز با اشاره به اینکه به دنبال این بودیم که طنزی تلخ بسازیم گفت: ما دقت کردیم نشانه‌ها و معانی در فیلمنامه نظم مشخصی داشته باشد تا هر کس بتواند برداشت خود را از آن بکند.

سلامی با بیان اینکه این سخت ترین کار حرفه ای او بوده است گفت: ساخت رنگ در این فیلم خیلی سخت بود چرا که فضای رنگ در سالهای انقلاب چالش برانگیز شدضمن اینکه من هرگز به آمریکا هم نرفته بودم و همین موضوع کار را سخت تر میکرد.

احمدی راجع به صحنه دادگاه و بازجویی که غذای یکسانی بین بازجو و متهم بود گفت: من دیده ام که میگم غذا در بازجویی کاملا یکسان است (با خنده). من هیچ گوشه و کنایه ای به نظام نزدم و اصلا این فیلم سیاسی نیست و سعی کردم کاملاً بی طرف فیلم بسازم. سیاست تنها بستری بود که قصه فیلم در آن اتفاق می افتد.

وی در مورد نقش عطاران با اشاره به اینکه در همه جای دنیا کارگردانها برای کمدینهای معروف نقشهای مشابه تعریف میکنند گفت: آقای عطاران در این فیلم یک پروسه ۴۰ ساله را طی میکند که از این حیث نقشی منحصر به فردی بود.

احمدی در مورد مشاور کارگردان این فیلم گفت: خانم آبیار بسیار طناز هستند. ضمن اینکه این فیلم یک طنز تلخ بود. در کار من دو کارگردان بازی میکردند ولی به قدری حرفه ای هستند که کار را برای من راحت میکرد.

این کارگردان با تایید اینکه علاقه اش به کمدی سیاه بیشتر است گفت هر تراژدی را میتوان به صورت یک کمدی ساخت و بر عکس. این فیلم هیچ حذفیانی ندارد اگر داشته باشد خودم را آتش میزنم (با خنده)

وی در مورد نریتور این فیلم گفت: هر چیزی که در کودکی برای من خاطره انگیز بود در این فیلم آوردم. آقای ناصر طهماسب برای من هارولوید است. من بی طرف می ایستم و اینکه آقای طهماسب چه نریشنهایی میخواند به من ربطی ندارد. صدای او برایم یک نوستالژی جذاب است. از سوی دیگر آقای طهماسب به نوعی ناظر سوم بود که در این زمینه به ما کمک کرد.

احمدی در مورد نقش منفی فیلمش گفت: من بحثم شخصیتها نیستند بلکه یک موقعیت است که یه آدمی هویت خود را از دست میدهد و سر آخر اسب میشود ما تنها یک اسم نیستیم وجودی داریم که ریشه در این خاک دارد و همانطور که در فیلم گفته میشود ما خاک زیاد داریم ولی بد شانسیم همینطور است.

این کارگردان ادامه داد: راجع به آراء مردمی اعتراض کردم و متوجه شدم همانطور که میگویند همه از این فیلم بدشان می آید چرا که تا ساعت سه صبح می ایستند. دیدم که آقای تهیه کننده ۱۰ میلیون در دستگاه پوز کشید تا سانس فوق العاده بخرد. شنیدم ۵۰۰ سری بلیط خریدند و به جاهایی دادند. من سینما برایم اولویت چهارم است. ما آن ویدئو را درست نکردیم آن را برایم فرستادند. ما قسمتی از کارمان واقعا برای این بود که مردم دوست داشته باشند نه جشنواره ولی برایم مهم است که حق عواملم حفظ شود. مسئول این ماجرا با ما تماس گرفته است و گفته شیطنتهایی شده است. جواب خدا را باید بدهید مال هنرمند خوردن ندارد.

عطاران راجع به تکرار خود در نقشهایش گفت: بازیگر تلاشش را میکند که این اتفاق نیفتد، اگر به نظر مخاطب این اتفاق افتاده این نظر محترم است و من سعی میکنم در کارهای آینده ام بیشتر از این پرسوناژ دور شوم. این بازیگر در مورد کاراکتر نقشش گفت: نقش هنوز هم برای من خیلی جذاب است. نقش من حالا یک مامور خرید ساواکی ساده است ولی اینگونه آدمها در جامعه وجود دارند و خوشحالم بلاخره راجع به آنان فیلم ساخته شد.

این بازیگر در مورد بازی اش گفت: من تمام زمان خودم را در اختیار کار قرار میدهم و تنها چیزی که برایم وجود دارد اندازه کار و نزدیک شدن به نقش است. هر کاری که شروع میشود با اضطراب وارد آن میشوم. ارجاعات خیلی به من کمک میکند افرادی مثل خانواده و اطرافیانم مثلاً در این فیلم ارجاعات زیادی به پدرم داشتم. من عمویم زندانی سیاسی بود وقتی انقلاب شد آزادش کردند و رفتارهای پدرم خیلی به من کمک کرد.

سیدی در رابطه با اینکه در جشنواره امسال هم بازیگر است هم کارگردان گفت: من قبل از هر چیز باید راجع به اتفاقات نشست فیلم خودم عذرخواهی کنم. این تجربه برای من خیلی ارزشمند بود.

این بازیگر در مورد گونه حرکتش در سینما گفت: من اصلا آدم خشنی نیستم ولی برایم فیلمهایی به شکل مغزهای کوچک جذاب است. از طرفی عطاران پدیده ۱۰ سال اخیر سینمای ایران است و وقتی کنارش بازی کنید نمیتوانید طناز نباشید.

کاظمی با بیان اینکه همیشه دوست داشته در نقش جدی بازی کند گفت: این اطمینان آقای احمدی بود و از او تشکر میکنم. به طور کلی من همواره دوست دارم نقشها متفاوت بازی کنم.

فرح مرزی با اشاره به چهره پردازی این فیلم گفت: ما فرمتهایی کردیم که ندیده بودیمش و سعی کردیم واقعی آن را جلوه بدهیم. مهمترین موضوع تحمل خود بازیگران است چرا که آقای عطاران روزی بود که سه بار گریم میشد. تمام تلاشمان را کردیم که مقاطع سنی آنها را به صورت تیپیکال در بیاوریم.

پهلوان زاده با بیان اینکه خوشحال است که تدوین دیده میشود گفت: چالش تدوین فیلم این بود که یک سری بازیگران درجه یک در آن بازی کرده بودند و اینکه لحظات درخشان را دربیاوریم کار خیلی سختی بود چرا که همه بی نظیر بودند. این فیلم سکانس حذف شده نداشت و مثل همان دورخوانی که داشتیم ساخته و تدوین شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.