سعد حریری نخست وزیر لبنان در سفر به ترکیه، آنکارا را به حمایت از ارتش و نیروهای امنیتی کشورش فراخواند و از مقامات ترک خواست تا از طرح‌های سرمایه گذاری در زیرساخت‌های لبنان حمایت کنند، که این مسئله موجب خشم و نگرانی سعودی‌ها شده است.

 

نزدیکی نخست وزیر لبنان به آنکارا بدین دلیل آل سعود را نگران کرده که عربستان در بسیاری از مسائل به ویژه در خصوص تحریم قطر، ترکیه را متحد خود نمی داند.

سعد حریری که چند ماه پیش از سوی سعودی‌ها در ریاض بازداشت شده بود پس از آزادی و بازگشت به لبنان روی خوشی به عربستان نشان نداد و ائتلاف حریری با ترکیه ضربه‌ای دیگر بر آل سعود است.

 

در حالی که بی توجهی حریری به حساسیت‌های سعودی‌ها همچنان ادامه دارد، گزارش‌هایی در روزهای اخیر در رسانه‌ ها منتشر شده که حاکی است یک مسئول سعودی در تماس با یکی از اعضای کابینه حریری، نخست وزیر لبنان را تهدید کرده که عربستان به راحتی از مسئله ائتلاف حریری با ترکیه نخواهد گذشت و این سفر برای او تاوان سنگینی به همراه خواهد داشت.

مسئله دیگر این است که حریری پس از آزادی از ریاض، به صورت چشمگیری به میشل عون رئیس جمهور لبنان که مورد حمایت حزب الله است نزدیک شده و از حزب الله حمایت کرده است که هیچ کدام از این اتفاقات برای آل سعود خوشایند نیست.

 

تهدیدها و نگرانی‌های آل سعود از تغییرات اخیر لبنان سوالات زیادی پیرامون این مسئله به همراه دارد. از جمله اینکه آیا آزادی حریری با شروط خاصی از طرف عربستان صورت گرفته و او برخلاف آن شروط عمل کرده است؟ یا اینکه آزادی او با ضمانت فرانسه و آمریکا همراه بوده است؟

سعودی ها به دنبال ایجاد بحران در لبنان

احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه سفر سعد حریری نخست وزیر لبنان به ترکیه واکنش آل سعود را در پی داشته است، گفت: مقامات آل سعود به منظور دخالت در لبنان و بر هم زدن امنیت این کشور دست به هر کاری می زنند.

 

وی به دستگیری حریری توسط سعودی‌ها اشاره کرد و افزود: سعودی‌ها تصور می‌کردند حریری پس از بازگشت به بیروت استعفای خود را اعلام می‌کند تا با ایجاد یک بحران بزرگ در لبنان به حزب الله و شیعیان ضربه وارد کنند که البته این گونه نشد.

شوهانی بیان کرد: نخست وزیر لبنان پس از آزادی از دست آل سعود در اظهارنظرهایش خود را مستقل‌تر نشان داده است و نزدیکی او به ترکیه موجب عصبانیت سعودی‌ها شده است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم اظهار کرد: ترکیه در مسئله سوریه، به مواضع ایران و روسیه نزدیک شده است و سفر حریری به ترکیه خوشایند عربستان نیست.

وی با اشاره به اینکه سعودی‌ها به دنبال ایجاد بحران در لبنان هستند، تصریح کرد: عربستان برای بر هم ریختن اوضاع بیروت هر اقدامی انجام می‌دهد؛ البته این اقدامات از موضع ضعف سعودی‌ها است.

شوهانی با بیان اینکه سعودی‌ها برای آزاد کردن حریری قول‌هایی از او گرفته بودند، افزود: بسیاری از کارشناسان تصور می‌کردند که نخست وزیر لبنان پس از برگشت به کشورش استعفا می‌دهد و پس از آن جنگی بین شیعه و سنی رخ می‌دهد که این اتفاقات هرگز به وقوع نپیوست و نقشه‌های عربستان عملی نشد.

وی با اشاره به اینکه موضع گیری‌های نخست وزیر لبنان پس از بازداشت در عربستان واقع بینانه بود، تصریح کرد: سعد حریری تنها مهره‌‌ای بود که در لبنان تا حدودی روی خوش به سعودی ها نشان می‌داد اما با اتفاقات اخیر مقامات آل سعود او را هم از دست داده‌اند و دیگر نمی توانند در مسائل سیاسی لبنان کاری از پیش ببرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با اشاره به اینکه نخست وزیر لبنان تابعیت عربستان را نیز دارد، اظهار کرد: مسئله اصلی اینجاست آنچه عربستان از حریری خواسته بود، او انجام نداد و حتی برخلاف میل آل سعود عمل می‌کند که از نمونه بارز آن می‌توان به حمایت او از حزب‌الله و سفر به ترکیه مشاهده کرد.

وی اظهار کرد: در لبنان هدف نهایی سعودی‌ها، جمهوری اسلامی ایران است چرا که از طرفی سعودی‌ها در عراق و سوریه شکست خورده‌اند و از طرف دیگر به دلیل نگاه ایدئولوژیکی است که دارند چون آل سعود معتقد است هرجایی که شیعیان مقداری قدرت می‌گیرند باید علیه آنها حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه سعودی‌ها در اهداف خود در لبنان ناکام مانده‌اند، افزود: عربستان تلاش می کند تا با بهره گرفتن از قدرت‌های فرامنطقه‌ای ناکامی‌های گذشته خود را جبران کند.

در مجموع می‌توان گفت سعد حریری نخست وزیر لبنان بعد از آزادی از عربستان روز به روز در حال فاصله گرفتن از خاندان سعودی است و این را در رفتارها و موضع گیری‌های خود به صورت علنی نشان داده است. فضای سیاسی و اجتماعی ضد سعودی که هم اکنون در جامعه لبنان حاکم است موجب شده تا حریری سیاست دوری از عربستان را با فراغ بال بیشتری دنبال کند.

با توجه به وقایع اخیر که بین عربستان و لبنان اتفاق افتاده است، می‌توان گفت اختلافات بین محمد بن سلمان ولیعهد سعودی‌ها و سعد حریری نخست وزیر لبنان، در حال دور کردن لبنان از اتحاد با عربستان است. از سوی دیگر وارد شدن ترکیه به عرصه نظامی و اقتصادی لبنان برای آل سعود یک شکست واقعی به شمار می‌رود که پایان دهنده روابط گرم و پیشین این دو کشور است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.