جمعه بیستم بهمن ماه اهالی رسانه در پردیس ملت سه فیلم «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی، «سوتفاهم» به کارگردانی احمدرضا معتمدی و «دارکوب» بهروز شعیبی نمایش داده شد که هر سه فیلم خلاف انتظار و پیش بینی بسیاری از خبرنگاران و منتقدان از آب درآمدند.

"مصادره" با بازی رضا عطاران در روزهای گذشته با سانسهای فوق العاده ای در سینماهای مردمی همراه بوده ولی از آن جا که در آرای مردمی نبود، اعتراضاتی از سوی سازندگانش مطرح شده است که در نشست رسانه ای هم تکرار شد.

در این فیلم مهران احمدی که سابقه همکاری با نرگس آبیار را در فیلم "شیار ۱۴۳" نیز داشته، این کارگردان زن را به عنوان مشاور در گروه خود داشت و هومن سیدی و رضا عطاران از بازیگران اصلی آن بودند.

سیدی در نشست پرسش و پاسخ این فیلم بابت بحث و کدورتی که در پایان نشست رسانهای فیلم‌ خودش «مغزهای کوچک زنگ زده» با یکی دو خبرنگار پیدا کرده بود عذرخواهی کرد و گفت، ناراحتی زیادی از بدخلقیها دارد و این جشنواره برایش تجربه تازه ای داشته است.

در این نشست مهران احمدی درباره احتمال سانسور فیلمش برای اکران عمومی و نیز برخی شوخیهای مورد پرسش قرار گرفت که با لحنی شوخی پاسخ داد: فیلم به هیچ وجه سانسور نمیشود که اگر بشود خودم را آتش میزنم. درباره شوخیهای اروتیک هم اگر کلمهای پیدا کردید جایزه میدهم.

از نکات قابل توجه این فیلم که شاید برای خیلیها جذاب هم بود، پخش تصاویری نوستالژیک از زمان قبل از انقلاب و بعد از آن بود که بخشی از آن هم با خواننده های قدیمی مثل فرهاد می‌گذشت. همچنین همزمانی رونمایی از این‌ فیلم که بخش کوتاهی از آن در بهمن ۵۷ می‌گذرد با دهه فجر انقلاب اسلامی از نکات جالب توجه بود.

فیلم‌ دوم روز هشتم جشنواره جدیدترین ساخته احمدرضا معتمدی، "سوتفاهم" بود که پس از گذشت بیش از یک دهه از ساخت فیلم قبلی اش با استفاده از سینما روایتی فلسفی گونه از واقعیت و مجازی با اشاره به گفته های از ژان بودریار به تصویر کشید.

فیلم‌ تازه معتمدی در سکانسهایی یادآور فیلم‌ "وقتی همه خوابیم" بهرام بیضایی بود.

این فیلم روایتی متفاوت از  سایر فیلم‌های  جشنواره داشت، با وجود حضور بازیگران زیاد از جمله اکبر عبدی، مریلا زارعی، مهدی فخیم زاده، کامبیز دیرباز، هانیه توسلی و همچنین پژمان جمشیدی واکنش های مختلفی را میان اهالی رسانه دید و عدهای آن را دوست داشتند و عدهای اصلا دوست نداشتند؛ تا جایی که سالن نشست این فیلم با استقبال زیاد روبرو نشد و شاید به دلیل همزمانی با صرف شام هم خیلی از مخالفان رغبت به حضور در این نشست نکردند. همین باعث شد کامبیز دیرباز بگوید که انتظار نشست آرامی را نداشتند.

سومین فیلم روز جمعه "دارکوب" بهروز شعیبی بود که داستان تکراری و تلخ اعتیاد را داشت و بیشتر اهالی رسانه از برخی بازیگری این فیلم تعریف میکردند؛ خصوصا سارا بهرامی که نقش یک زن معتاد را دارد.

در این نشست مهناز افشار به دلیل بازی در نمایش الیورتوییست و ترافیک دیر به پردیس ملت رسید.

در نشست  فیلم "دارکوب"، سارا بهرامی اعلام کرد که منتظر است اسامی نامزدهای جشنواره اعلام شود تا ببیند به عنوان نقش اول کاندیدا می‌شود یا مکمل و آنطور که شنیده شده در فیلم دارکوب مهناز افشار بازیگر اصلی معرفی شده در حالی که در داستان بهرامی نقش اول را دارد. به نظر می‌رسد اگر این مسئله در نوع انتخاب نامزدها اثرگذار باشد این بازیگر نسبت به این‌ موضوع شاکی شود.

در نشست رسانه ای فیلم‌ "دارکوب" که مانند بیشتر نشستهای جشنواره با حاشیهای کم‌ برگزار می‌شد، برق سالن برای مدتی کوتاه قطع و تاریکی‌ مطلق سالن، سوژه ای برای عکاسان شد.

روز هشتم جشنواره فیلم‌ فجر در حالی به پایان رسید که قرار است شنبه ۲۱ بهمن‌ماه نامزدها پس از پایان آخرین فیلم به طور رسمی اعلام شوند.

حضور بازیگرانی چون مریلا زراعی،مهناز افشار،رضا عطاران،مهران احمدی، سارا بهرامی و... پردیس ملت را به یکی از روزهای حضور پررنگ بازیگران مطرح تبدیل کرد.

نرگس آبیار کارگردان "شیار ۱۴۳ " و همسر قاسمی تهیه کننده فیلم "مصادره" نیز از هنرمندان حاضر در هشتمین روز جشنواره در سینمای رسانهها بود.

در حالی به روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر نزدیک میشویم که بازار سیاه کارت اختتامیه فیلم فجر هم داغ شده است و سایت دیوار هم اطلاعیه فروش کارت اختتامیه با قیمت بالا را زده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.