نشریه &#۳۹;واشنگتن پست&#۳۹; آمریکا گزارش داد، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا بعد از آخرین دیدار با هیات عراقی در کاخ سفید آنها را به عنوان &#۳۹;مجموعه ای از دزدان زبردست&#۳۹; توصیف کرده که &#۳۹;قبلا هم با آنها دیدار کرده است.&#۳۹;

سایت های خبری عراق نوشته اند که بعید است که افشاگری های جدید درباره اظهار نظرهای ترامپ پیرامون مسوولین عراقی بتواند باعث آرام شدن روابط بین بغداد و واشنگتن شود به ویژه اینکه آمریکا قبلا عراق را در زمره شش کشوری قرار داده بود که اتباع آنها از سفر به آمریکا منع شده بودند هرچند بعدها تحت فشارهای عراق، نام این کشور از این لیست برداشته شد.

مسوول آمریکایی که این اظهار نظر ترامپ را درباره مسوولان عراقی برملا کرده به گفته روزنامه واشنگتن پست که مجله نیوزویک نیز آن را منتشر کرده است، ترامپ از باب مزاح این سخنان را گفته اما سایت های خبری عراق نوشته اند که به نظر می رسد ترامپ در این سخنانش جدی بوده است.

به نوشته این سایت های خبری، ترامپ قبلا در اظهارنظری عراقی ها را به سرقت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کمک های امریکایی که از ۲۰۱۴ به عراق برای سازندگی اقتصادی و زیرساخت های این کشور داده، متهم کرده بود.

این سایت ها افزوده اند که دونالد ترامپ اولین بار نیست که عراقی ها را متهم به سرقت می کند و برای اولین بار در جریان تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا در ۲۰۱۶ در برابر جمعی از مردم گفته بود که &#۳۹;عراقی ها کاملا فاسد هستند، چه بر سر میلیون ها دلار که تحویل آنها شده بود، آمد، نمی دانم کدام نیروها متولی این مسوولیت بوده اند زیرا معتقدم آنها (عراقی ها) از زندگی مرفهی در حال حاضر برخوردارند.&#۳۹;

این سایت های خبری خاطر نشان ساخته اند از ژانویه ۲۰۱۷ که آمریکا عراق را در فهرست منع سفر به آمریکا قرار داد، این روابط متشنج شد هرچند ترامپ در مارس همان سال براثر اعتراضات دولت عراق از تصمیم خود صرف نظر کرد.

این سایت های خبری اضافه کرده اند که بغداد نسبت به دولت دونالد ترامپ احساس می کند که مورد خیانت قرار گرفته خصوصا اینکه آمریکا قبلا در جنگ با داعش، متحد بغداد بود.

روابط عراق و آمریکا در دوره دونالد ترامپ شاهد فراز و نشیب است و بسیاری از مسوولان و رهبران سیاسی عراق از تصمیم اخیر ترامپ درباره قدس به خشم آمده و علیه آن موضع گرفتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.