عدم مدیریت مطلوب پارک حاشیه‌ای، همواره یکی از مصائب پایتخت بوده است. در تهران حدود یک میلیون فضای پارک حاشیه‌ای وجود دارد که سال‌هاست، در سایه اجرای طرح‌های ناموفقی همچون پارکومتر و بکارگیری پارکبان‌‌ها بی‌سامان بوه‌اند.

به گفته محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران، عدم ساماندهی پارک حاشیه‌ای روزانه ۱۱ میلیارد تومان خسارت به پایتخت وارد می‌کند و جای سوال دارد؛ خرید و نصب ۱۱ هزار پارکومتر و درآمدی که شرکت‌های پیمانکاری پارکبان از فروختن خیابان‌های پایتخت کسب کردند، چه شد؟

در همین راستا شورای شهر تهران مصوبه‌ای تحت عنوان "الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه عملیاتی ساماندهی فضاهای پارک حاشیه‌ای معابر اصلی و فرعی سطح شهر تهران" به تصویب رساند که شهرداری را ملزم کرد؛ ظرف مدت ۳۰ روز لایحه‌ای در خصوص ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای به شورا ارائه دهد. هرچند ۳۰ روز از مهلت این مصوبه گذشته است، اما شهرداری هنوز برنامه خود را برای ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای به شورای شهر ارائه نداده است.

هنوز هیچ دورنمایی از نحوه ساماندهی پارک حاشیه‌ای، قیمت و نحوه عوارض‌گیری شهرداری در این خصوص وجود ندارد. با این حال در بودجه ۹۷، شورای شهر، شهرداری را ملزم کرده است، امسال هزار میلیارد تومان از پارک‌های حاشیه‌ای درآمد کسب کند، تا به این طریق هم شده، پارک حاشیه‌ای را سامان دهد.

حدود یک میلیون پارک حاشیه‌ای ساماندهی نشده داریم

افشین حبیب‌زاده، عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا دورنمایی از آینده پارک‌های حاشیه‌ای ترسیم کرد. این عضو شورای شهر با بیان اینکه  براساس طرح تفصیلی، تهران یک میلیون پارک حاشیه‌ای دارد که تا به حال ساماندهی نشده‌اند، گفت: در طرح تفصیلی نزدیک به یک میلیون پارک حاشیه ای داریم، اما متاسفانه رقمی که تا به حال ساماندهی شده، بسیار پایین است و قابل مقایسه با این یک میلیون نیست. طرحی که قرار است شهرداری براساس مصوبه شورا ارائه دهد، مربوط به درآمدزایی از پارک حاشیه‌ای معابر اصلی است و مربوط به کوچه‌ها نمی‌شود.

مساله پارک حاشیه‌ای رها شده است

او ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد که مساله پارک حاشیه ای رها شده است، در حالی که در همه شهرهای بزرگ دنیا پارک حاشیه‌ای ساماندهی شده و با نظم و ترتیب مشخصی بهره‌برداری می‌شود. شهرداری موظف است با استفاده از نظر کارشناسان در این خصوص لایحه‌ای به شورا ارائه دهد.

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه شورا بسترهای قانونی لازم را در این راستا فراهم کرده است، افزود: شورا در این راستا درآمد و هزینه را هم در بودجه دیده است و تبصره‌ای به ردیف درآمدهای شهرداری اضافه شده که شهرداری باید سالانه از پارک حاشیه‌ای حدود هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. این رقم برای سال اول بسیار قابل توجه است و شهرداری باید بتواند خود را به این عدد نزدیک کند.

حرف و حدیث درباره هزینه‌کرد درآمد هزار میلیاردی شهرداری

حبیب‌زاده با اشاره به بودجه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی شهرداری، درآمد هزار میلیارد تومان از پارک حاشیه‌ای را قدمی مثبت در راستای درآمدزایی پایدار دانست و گفت: اگر شهرداری بتواند از این طریق درآمد پایدار کسب کند به رقم قابل توجهی دست یافته است. همزمان با تصویب هزینه‌های بودجه ۹۷ این تبصره نهایی خواهد شد، البته در بحث هزینه‌کرد این هزار میلیارد تومان حرف و حدیث وجود دارد.

او ادامه داد: عده‌ای معتقدند براساس قانون درآمد شهرداری باید صرف ساخت توقفگاه (پارکینگ) شود و این موضوع جای بحث دارد و در شورا نهایی خواهد شد.

به کار بردن سیاست‌های منسوخ در مدیریت پارک حاشیه‌ای

این عضو شورای شهر با اشاره به سیاست‌های منسوخی که تاکنون در زمینه مدیریت پارک حاشیه‌ای در شهر تهران وجود داشته است، افزود: تاکنون فقط پارکومتر و پارکبان مطرح بوده، اما پارکومتر در همه جای دنیا منسوخ شده است، چراکه با توجه به اپلیکیشن‌های موجود در این زمینه و امکاناتی که در اختیار مردم قرار می‌دهد، دیگر کسی از پارکومتر استفاده نمی‌کند. مقوله پارکبان‌ هم که دیگر قابلیت اجرا ندارد. استفاده از اپلیکیشن پیشنهاد شوراست و بی‌شک شهرداری در طرح خود از آن استفاده خواهد کرد.

حبیب‌زاده در تشریح کاربردهای این اپلیکیشن گفت: این اپلیکیشن‌ محل دقیق پارک و مبلغ و هزینه را مشخص می‌کند و شهروندان می‌توانند به راحتی هزینه پارک خود را از طریق اپلیکیشن پرداخت کرده و پلیس نیز وقتی به محل پارک مراجعه کند برایش مشخص خواهد شد که چه کسی هزینه را پرداخت کرده و چه کسی پرداخت نکرده و باید جریمه دهد. البته اینکه هزینه باید چطور محاسبه شود هنوز به طور کامل مشخص نیست و اصولا بر مبنای زمان است و هیچ عددی نمی‌توان در مورد قیمت آینده پارک حاشیه‌ای اعلام کرد.

افزایش قیمت پارک حاشیه‌ای و کاهش قیمت پارکینگ

او قدم بعدی را افزایش قیمت پارک حاشیه‌ای و کاهش قیمت پارکینگ دانست و افزود: اگر به تعداد کافی در شهر پارکینگ داشته باشیم وارد مرحله دوم می‌شویم که معمولا قیمت پارک حاشیه‌ای بسیار بالا و قیمت پارکینگ بسیار پایین می‌رود و در نتیجه مردم تشویق می‌شوند از پارکینگ استفاده کنند و پارک حاشیه‌ای فقط در مواقع کار ضروری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حبیب‌زاده با بیان اینکه براساس قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی درآمد حاصل از جریمه‌ پارک حاشیه‌ای به خزانه دولت می‌رود، از نگرانی‌هایی شورا و شهرداری در این باره خبر داد و گفت: براساس این قانون درآمد حاصل به خزانه دولت رفته و بعد به شهرداری بازمی‌گردد. البته محل هزینه‌ای مشخص شده و مربوط به ساخت توقفگاه است، اما نگرانی‌ای که وجود دارد این است؛ دولت در بازگشت این درآمد به شهرداری تاخیر کند.

او در خصوص وضعیت موتورها در ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای گفت: احتمالا وضعیت موتورها هم در طرح خواهد آمد و باید مکان‌های مشخصی برای آنها در نظر گرفته شود، البته در برخی نقاط در پارک حاشیه‌ای برای آنها مکان‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی در واکنش به این سوال که تکلیف سه میلیون نفری که هر روز از خارج از تهران به پایتخت سفر می‌کنند و شب بازمی‌گردند در طرح‌های ترافیکی پایتخت چیست؟ افزود: اگر محدودیتی برای پلاک‌های شهرستانی تعیین شود به راحتی پلاکشان را نمره تهران می‌کنند و فعلا در این زمینه در طرح ترافیک یا پارک حاشیه‌ای تدبیری اتخاذ نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.