سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به شکوهمندی سال های قبل برگزار شد. چه بسا بعد از اعتراضات مردمی در دی ماه سال جاری، دیگر دشمنان انتظار چنین حضور پرشوری را در راهپیمایی ۲۲ بهمن نداشتند اما ملت ایران با حضورش نشان داد که متوجه تهدیدات خارجی هست و علی‎رغم مشکلات و سختی ها همچنان متحد است.

مانند هر سال در پایان مراسم راهپیمایی و جشن پیروزی انقلاب قطعنامه ای خوانده شد که در آن بر پاسخ گویی به مطالبات بر حق مردم و مقابله با نفوذ دشمنان تاکید شده است.

در این قطعنامه آمده است:

حمد و ثنای بی پایان پروردگار بزرگی را سزاست که ملت شریف و حق جوی ایران را کرامت بخشید تا در سایه نعمت اسلام و ولایت، تحت رهبری داهیانه و الهی حضرت امام خمینی (رضوان‌الله تعالی علیه) و ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) در عصر جاهلیت مدرن، منادی احیای ارزش‎های والای الهی و اخلاقی گردد.

در بخش دیگری از این قطعنامه آمده است: بار دیگر پشتیبانی قاطع خود را از موفقیت‌‎های جوانان مومن و متخصص کشور به‎خصوص در عرصه علم و فناوری و صنایع باز دارنده دفاعی و موشکی اعلام داشته و ضمن حمایت از دستاوردهای ارزشی و معنوی نظام اسلامی، بر تداوم عزم جدی مسئولین کشور در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و تکامل مسیر پرفروغ انقلاب اسلامی تاکید می نماییم.

با تاکید بر لزوم تامین زندگی کریمانه مردم و مقابله با موج نفوذ و رخنه دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه ای، خاصه از راه تدبیر فضای مجازی ایمن و شبکه اینترنت ملی، از همه دستگاهها بخصوص دولت محترم می‌خواهیم با مسئولیت‎پذیری برای بهبود شرایط اقتصادی کشور و پاسخگویی صادقانه به مطالبات برحق مردم، تامین اشتغال و معیشت و رفاه مردم را در اولویت قرار دهند.

حضور شخصیت ها و مقامات کشوری و لشکری

همه ساله مقامات کشوری و لشکری هم پای مردم در راهپیمایی ها حاضر می شوند و امسال نیز این قاعده حفظ شد. البته برخی از شخصیت ها به جای پایتخت در دیگر شهرهای کشور در راهپیمایی حضور یافتند. در این میان می توان به حضور سردار قاسم سلیمانی  در کرمان و علی لاریجانی در شیراز اشاره کرد.

مهمترین اظهارات مقامات در این راهپیمایی را در جداول زیر بخوانید: 

مهمترین اظهارات روسای قوا

اسامی

گزیده اظهارات

حجت الاسلام حسن روحانی/ رئیس جمهور

*انقلاب ما وقتی پیروز شد که همه با هم بودیم و در قطار انقلاب مسافران فراوانی بودند، البته برخی زودتر از قطار پیاده شدند و برخی را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم و اکنون باید همه را به قطار انقلاب دعوت کنیم.

* من از همه نهادها، ارگانها و شورای نگهبان می خواهم که راه انتخابات را سهل کنند. اسلام گفته که اگر ۴۰ نفر شهادت دهند فردی که از دنیا رفته آدم خوبی بوده حتی اگر بد باشد خداوند او را می بخشد اما حالا اگر ۴۰۰ نفر، یک جناح و چند میلیون شهادت دهند یک آدمی خوب است، کافی نیست. راه قانونی را سهل کنیم. احراز صحت و سلامت و شایستگی را سهل کنیم و مردم را احرازها مشارکت دهیم. با مردم مدارا کنید و بگذارید همه سلیقه‌ها در انتخابات‌ها شرکت کنند تا آنجا که من می‌فهمم و تجربه دارم و منتخب مردم هستم می گویم که راه این است که انتخاب مردم را سهل کنیم چون این راه حراست از نظام است.(اینجا)

علی لاریجانی/ رئیس قوه مقننه  

حرکتی را که ملت ایران با راهبری امام خمینی (ره) آغاز کرد، تحولی را در ایران و منطقه به وجود آورد که تأثیرات بسیار زیادی داشته است.حضور مردم در چنین مناسبتی که متعلق به خودشان است این را نشان می‌دهد که آن‌ها می‌خواهند همین راه را با استقامت ادامه دهند و از امنیت و پیشرفت خود حمایت کنند.

آیت الله صادق آملی لاریجانی/ رئیس قوه قضائیه  

 *مردم پای ارزش های انقلاب ایستاده اند و با صدای رسا به همه دنیا اعلام می کنند که ما ارزش های انقلاب را رها نکرده ایم و بر خط ولایت رهبری و جمهوری اسلامی که رو به کمال می رود، به رغم همه فشارها و تحریم ها ایستاده ایم و مقابله می کنیم.

*این همه اعتنایی که رئیس جمهور آمریکا و اذنابش در منطقه نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند ناشی از همین اقتدار است و مردم نشان دادند در صحنه حاضر هستند و بصیرت دارند و دشمن را از خودی تشخیص می دهند؛

*با وجود مشکلاتی که مسوولان موظف هستند آن را برطرف کنند مردم در صحنه حضور دارند و از ارزش ها، استقلال و کیان ملت دفاع و از خط ولایت و رهبری حمایت می کنند و این بهترین پاسخ به یاوه گویی های سلطه جهانی است.

آیت الله محمود هاشمی شاهرودی/ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

*به کوری چشم ترامپ وسایر دشمنان اسلام و ایران این حماسه عظیم، پرشورتر از سالهای گذشته برگزار شد و بار دیگر ثابت شد که توطئه های دشمنان در دلسرد کردن مردم مبارز و انقلابی ایران هیچ اثری ندارد.

*مردم نجیب و شریف ما اگر مطالبه ای از مسئولان دارند، بیان می کنند و مشکلات اقتصادی و سایر مشکلات هم به امید خدا و همت و تلاش مسئولان در کنار مردم و درایت و مدیریت رهبر معظم انقلاب برطرف خواهد شد.

آیت الله احمد جنتی/ دبیر شورای نگهبان

امام حسین(ع) کشته شد اما با کشته شدنشان ریشه ظلم را از بین برد. ملت ما هم که حسینی و عاشورایی هستند در مقابل ظلم که آمریکا باشد ایستاده و با هدایت رهبر بزرگوار که پیشاپیش ملت حرکت می‌کند ریشه ظلم را خواهند کند و آمریکا هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و هرکاری هم انجام دهد نمی‌تواند بر خدا و بندگان خدا و بر این ملت متحد بزرگ غلبه کند.

 

مهمترین اظهارات علما و مراجع عظام تقلید

اسامی

گزیده اظهارات

آیت الله ناصر مکارم شیرازی

مسئولان باید قدردان این مردم باشند و مشکلات آنان را برطرف کنند. مردم هوشیار ما بار دیگر بصیرت و هوشیاری خود را به ظهور رساندند و نشان دادند هرچه فشار دشمنان بیشتر شود، حضور مردم در عرصه های مختلف پررنگ تر خواهد بود. باید به چنین ملتی آفرین گفت و مشکلات آنان را حل کرد.

آیت الله ابراهیم امینی

مردم هرجا که احساس کنند دشمنان دنبال ضربه زدن به انقلاب و نظام هستند، در صحنه حاضر شده و توطئه های آن ها را خنثی می کنند.مسئولان باید در رفع مشکلات مردم کوشا باشند. مردم ایران اسلامی امروز با حضور گسترده و باشکوه در راهپیمایی ۲۲ بهمن حماسه دیگری آفریدند.

آیت الله عبدالله جوادی آملی

حمایت از نظام و دعوت مسئولان به خدمتگزاری بیشتر پیام این راهپیمایی است. این راهپیمایی پیامی نیز به بیگانگان دارد که هیچ خیال باطل در سر نپرورانند و بدانند ملت ایران روز به روز قوی تر از انقلابیون اول انقلاب می شود.

امیدوارم این نظام تا ظهور حضرت ولی عصر(عج) مورد عنایت قرار بگیرد.

آیت الله محمد امامی کاشانی

دشمن فکر می کند با تهدیداتش می تواند مردم راخسته و تهدید کند و از انقلاب دور کند، این خطایی است که از ابتدا دشمنان ماداشته اند برای اینکه آنها انقلاب راخوب درک نکرده اند. آنها خبر از ایمان مردم و دلهای مردم ندارند لذا دلشان به این خوش است که دور این انقلاب خلوت شود و بحمدلله مردم در روزی مثل ٢٢بهمن تمام خیالات و توهمات شان رانقش بر آب کردند.الحمدلله ملت ما بصیرت و معرفت دارند .

 

مهمترین اظهارات شخصیت های سیاسی و دولتی  کشور

اسامی

گزیده اظهارات

اسحاق جهانگیری/معاون اول رئیس جمهور

*این حضور برای استمرار حرکت انقلاب بسیار کارساز است و نشان می‌دهد که مسئولان کشور باید با اقدامات بیشتر و تلاش‌های گسترده‌تر در جهت رفع مشکلات مردم حرکت کنند.

*پیام حضور پرشور و مشارکت گسترده مردم در راهپیمایی امسال این است که پای نظام و انقلابشان و همچنین آرمان‌هایی که امام خمینی (ره) برای انقلاب اسلامی ترسیم کرده‌اند، ایستاده‌اند و از آن دفاع می‌کنند.

علی شمخانی/ دبیر شورای عالی امنیت ملی

*ترامپ آدمی خرفت است و به همین خاطر به صورت پیاپی توییت‌هایی را علیه ملت ایران ارسال کرد.

* ملت ایران همیشه همین‌گونه بودند و نشان دادند زمانی که استقلال کشورشان در خطر باشد متحدتر از گذشته می‌باشند.

*مسئولین‌ باید تلاش مجدانه داشته باشند و دست از اختلاف بردارند و زندگی خود را به مردم نزدیک‌تر کنند.

محمدعلی نجفی / شهردار تهران

*انقلاب اسلامی ایران در سایه وحدت و یکپارچگی ملت به پیروزی رسید و یادآوری این مهم موجب تقویت بنیان های وحدت ملی در کشور خواهد شد. 

*امروز نیز بزرگترین پرچم جمهوری اسلامی در تهران برافراشته شد که این رویداد انشالله همه ساله در روز ۲۲ بهمن تکرار خواهد شد. 

* پرچم برای همه ملت ها به ویژه ملت ایران، نماد ملی وحدت قدرت و اقتدار ملی است. 

محمود علوی/ وزیر اطلاعات

*ملت ایران با هدایت های رهبر معظم انقلاب راه خود را ادامه خواهد داد و پرچم پرافتخار انقلاب را به دست صاحب اصلی اش امام زمان (عج) خواهد سپرد.

* پیروزی انقلاب اسلامی وعده خداوند متعال به ملتی بود که برای رسیدن به اهداف و آرمان های خود پایمردی و استقامت کردند و در این راه زحمات زیادی را متحمل شدند و شهید دادند.

 سید حسین هاشمی/ قائم مقام وزیرکشور 

*مردم همواره در تمام مراسم‌های ملی از جمله راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات‌ها در صحنه بوده‌اند و حرف اول را آنها بر زبان آوردند. با حضور مردم در صحنه راهپیمایی‌ها توطئه‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی می شود خنثی خواهد شد.

* وظیفه مسئولان در مقابل این حضور مردم، خدمت صادقانه و بی‌منت به آنها است. وظیفه حاکمیت است که صدای مردم را بشنود و پاسخگوی مشکلات آنها باشد. در همین راستا دولت نیز به عنوان بخشی از حاکیت باید تمام مشکلات مردم را بشنود و با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد، آنها را برطرف کند.

شهیندخت مولاوردی / دستیار ویژه رییس جمهور در امور شهروندی

* تحولاتی را که به ویژه در دهه اخیر از نظر فرهنگی و اجتماعی تجربه کرده و می‌کنیم، باید در برنامه‌ریزی‌ها و بازخوانی‌های سیاست‌های خودمان مدنطر قرار دهیم تا بتوانیم باتوجه به علل و رموز پیروزی انقلاب، مسیر درست حرکت را مشخص کنیم.

* در حال حاضر گفتگو صد در صد یک ضرورت اساسی است. انقلاب و ۲۲ بهمن روز همه‌ ایرانیان با همه‌ تفاوت‌ها بود و بقای انقلاب به این تنوع و تفاوت‌ها نیاز دارد و قطعا انسجام و وحدت تنها از مسیر گفتگو حاصل می‌شود.

معصومه ابتکار/ معاون رئیس جمهور در امور زنان

نمره مسئولان جهت دستیابی به اهداف اولیه انقلاب عالی و آرمانی بود، البته دستیابی به اهداف نسبی است. هیچ کشوری نمی‌تواند به اهداف مدنظرش دست پیدا کند ولی جمهوری اسلامی ایران در این ٤٠ سال در بسیاری زمینه ها موفقیت چشم‌گیری داشته است و امید به زندگی ایرانیان در این ٤٠ سال ، ٢٥ سال اضافه شده است. امید به زندگی از ٥٠ سال در سال ٥٧ به ٧٠ سال رسیده است.

محمد شریعتمداری/ وزیر صنعت و معدن

*امروز یکی از مهمترین مطالبات مردم برخورد همه جانبه با فساد در نظام اقتصادی کشور است و با فساد هر چند خرد و کلان باید مبارزه داشته باشیم، همچنین تلاش کنیم وجود این بدیع بزرگ از نظام جمهوری اسلامی پاک کنیم.

*وجود فساد مطالبه جدی مردم و مانع سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصادی همچنین بر سر راه رقابت، فعالیت تولیدی‌ها و غیره که باید قدم‌‌های جدی‌تری را در این رابطه برداریم.

محسن اژه‌ای/ سخنگوی قوه قضائیه

*مردم پیوندشان را با انقلاب و خدای خود با حضور در راه‌پیمایی نشان دادند و چنین شادی فقط در جشن ملی پیروزی انقلاب قابل مشاهده است.

* هرچقدر امریکا عصبانی‌تر می‌شود ملت انسجام و وحدت بیشتری پیدا می‌کنند.

* مساله وحدت کلمه و حضور مردم از مسائل مهم در ۴ دهه گذشته است که به مسئولان نشاط و امید می‌دهد و موجب می‌شود دشمنان در مقابل وحدت مردم ناامید شوند.

محمدباقر قالیباف/ عضو  مجمع تشخیص مصلحت نظام

* مردم، اسلام و ولایت فقیه سه رکن اصلی انقلاب اسلامی هستند.

*ان‌شاءالله همواره بتوانیم وحدت خود را حفظ کنیم و همه پا به پای مردم پیش بیاییم و مشکلات آنها را برطرف و رضایتشان را بدست آوریم؛ چراکه بدون شک رضایت مردم رضایت خدای متعال است.

*مردم واقعا با همه مشکلاتی که بخش عمده‌ای از آن ناشی از ضعف ما مدیران است، بزرگواری می‌کنند و امروز که متعلق به کشور، انقلاب، اسلام و خون شهدا و  امام شهدا است در صحنه حاضر می شوند و پیمان خود را با این ارزش‌ها مستحکم‌تر از گذشته می کنند.

* مبارزه با فساد اساس کار است و اگر با فساد برخورد نشود طبیعتا موجبات ضعف، ناکارآمدی و ایجاد مشکلات بیشتری فراهم می شود

محسن رضایی / عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

*حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن بزرگ ترین ضربه به روحیه تجاوز طلبانه دشمنان ماست که بعد از ۴۰ سال همچنان در صدد پیدا کردن راهی برای نفوذ به انقلاب هستند. 

* امروز روز یاس دشمنان ملت ایران و روز ناامیدی فتنه گران و اغتشاشگران است. 

* امروز هر کسی هنوز نسبت به تثبیت انقلاب اسلامی شک و ابهام دارد بهتر است در این راهپیمایی های مردم شرکت کند تا مطمئن بشوند که انقلاب اسلامی هیچگاه از جامعه ما رخت بر نخواهد بست، زیرا این انقلاب در دل ملت ایران جا گرفته است. 

علی اکبر ناطق نوری/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام 

امیدواریم مسئولان قوای سه گانه منسجم تر و متحدتر با هم و با همدلی‌شان مشکلات مردم را بتوانند حل کنند چرا که مردم ما از تهدیدهای بیرونی نگران نیستند و آن چیزی که مردم ما را نگران می‌کند تبعیض‌ها، قانون شکنی‌ها و بی قانونی‌ها است همچنین حرف‌هایی که مسئولان گاهی نسبت به هم می‌زنند دل مردم را خالی می‌کنند و اگر مسئولان کشور حرمت ملت را داشته باشند ملت ما همیشه در صحنه بوده‌اند و خواهند بود.

محمدرضا باهنر/ دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری

حضور مردم در ۲۲ بهمن به معنای رضایت کامل از وضعیت کشور و مسئولان نیست و مسئولان باید گوش‌های خود را شنواتر، چشم‌های خود را بیناتر کنند تا صدای مردم را بشنوند.

حسن غفوری فرد/ عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی

مردم با وجود تمامی مشکلاتی که دارند، امروز حضوری بسیار گسترده همراه با شور و نشاط در راهپیمایی داشتند. این حضور تضمین کننده اقتدار و امنیت کشور است، مردم امروز تمامی مشکلات را فراموش کرده و برای جشنی ملی در صحنه حاضر هستند. مسئولام هم باید توجه داشته باشند که این مردم با علاقه پای نظام ایستاده اند و آن ها هم در راستای حل مشکلات گام های جدی باید بردارند.

زهرا مصطفوی/ دختر امام خمینی (ره)

*این حرکت و این صدا بیانگر این است که ما به ایران، اسلام و رهبری اعتقاد کامل داریم و مطیع رهبری هستیم.

*مردم با وحدت و انسجام خودشان سعی در حفظ انقلاب اسلامی را دارند و خوشبختانه تا به امروز در این راه موفق و سربلند بوده اند.

سید علی خمینی

همه می دانیم مشکلات و کاستی هایی وجود دارد؛ برای رفع مشکلات موجود خود ملت بعنوان عاشقان ولایت و حامیان نظام پا پیش بگذارند و نباید اجازه داد استکبار جهانی و سردمداران انها برای ما نسخه بپیچند.

نظام با ثروت مشکلی ندارد بلکه مشکل اصلی مفسدین اقتصادی و مسئولینی که با هدف پر کردن جیب ها خود در سمتی قرارگرفته اند هستند.

مهدی چمران/ عضو سابق شورای شهر

 همه جریانات سیاسی درون نظام داعیه رعایت این اصول را دارند و با این وجود شاهد بروز اختلافات و گاها تخریب منتخب ملت هستیم؛ ملت با هم اختلاف ندارند. مسئولان و جریان‌های سیاسی هم اختلافات را کنار بگذارند و  به مسیر امام برگردند.

علیرضا زاکانی/ نماینده سابق مجلس

 مسئولان باید با مردم صادق باشند و ظرفیت‌های مردم را در جهت رفع مشکلات آنها به کار بیندازند. آسیب‌خوردگی جدی در جامعه در حال حاضر وجود دارد و علت آن نیز این است که عموم مردم اینگونه حس می‌کنند که آنچه از اهداف و آرمان‌های انقلاب بوده، در مقام عملکرد برخی از مسئولان دیده نمی‌شود و واقعیت‌های تلخی که در جامعه وجود دارد، به شکاف بین مرزهای بعد از انقلاب دامن می‌زند.

محمد هاشمی/ رئیس اسبق صدا و سیما

*نمی توانیم برای دستیابی به انسجام، هر سیاستی را در پیش بگیریم چرا که بالاخره عده ای و گروهی را در بر نمی گیرد.

*آنچه عامل وحدت بوده و هست و امام خمینی بر آن تاکید می کردند این است که هرکاری در حوزه اقتصادی که مردم می توانند آن را انجام دهند باید به مردم واگذار شود.

 

مهمترین اظهارات مقامات نظامی کشور

اسامی

گزیده اظهارات

سردار قاسم سلیمانی

*امروز مردم  مسئولانی که قرار است کشور را اداره کنند آزادانه و آگاهانه انتخاب میکنند. این نحوه حاکمیت مردمی در منطقه ما بی نظیر است.

 *کسانی که مدعی ضرورت ارتباط داشتن با امریکا برای حل مشکلات هستند بگویند امریکا در 50 سالی که بر ایران تسلط داشت و منافع کشور را می برد کدام بنا و  راه و زیرساخت را برای رفاه مردم ایران ایجاد کرد؟

*برخی از کسانی که ادعای پیروی از خط امام دارند به جای نوشتن نامه سرگشاده و انتقادامیز به بیگانگان و دشمنان و بدخواهان به ولی فقیه زمانه خود نامه می نویسند. این معنی پیروی از خط امام است؟  

سرلشکر عبدالرحیم/ موسوی فرمانده کل ارتش

*ملت ما ملتی عجیب است؛ آنها زمانی که تشخیص می‌دهند چه کاری را باید انجام دهند به بهترین شکل آن را اجرایی می‌کنند. پیام این ملت به شیطان بزرگ و دست نشانده‌هایش این است که ملت ما زنده‌تر از همیشه است و با شور انقلابی به پیش خواهد رفت.

*وظیفه همه ما در قبال ملت این است که کمک کنیم تا کشور را آن گونه که آرزو داریم بسازیم و باید همه توان خود را به کار گیریم. نباید ملتی که این گونه پای انقلاب خود ایستاده برای برخی مشکلاتی که قابل حل است بخواهد پایش بلغزد.

دریادار حبیب الله سیاری/ معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران

 مسیر انقلاب همیشه رو‌به جلو بوده و در همه ابعاد رو به جلو هستیم. اینکه عده‌ای تلاش می‌کنند انقلاب اسلامی را در مسیر پسرفت قرار دهند دشمنان هستند و هیچ ایرانی حاضر نخواهد بود برای حرکت رو جلو مانع‌تراشی کند.

سردار رمضان شریف/ سخنگوی سپاه پاسداران

دشمن اگر نگاهی به کارنامه ۳۹ سال گذشته و داشته‌های ایران بیاندازد، خواهد فهمید که با چه ملتی روبروست.امت اسلامی تا ۲۵ سال آینده اثری از اسرائیل در جهان به جا نخواهند گذاشت و امروز چشم انداز روشنی برای تحقق این مسئله وجود دارد. فصل جدیدی از امید با شکوفایی اقتصادی در انتظار ایرانیان است و یکی از مولفه‌های بسترساز برای جهش اقتصادی امنیت پایدار است که خوشبختانه در ایران فراهم است.

سرلشکر صفوی/ دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا

*اصلی ترین راه حفظ انسجام و اقتدار، حمایت و پشتیبانی از ارکان نظام و رهبری، دولت و قوای سه گانه و مجلس شورای اسلامی است. باید همه گرایش های سیاسی در ایران با یک انسجام و اتحاد در مقابل توطئه های مهم قدیم و جدید بایستند.

*مسئولان، مدیران و سیاست گذاران باید شناخت درستی از روابط سیاسی، فرهنگی و منطقه ای داشته باشند و راهبرد دشمن را بشناسند که دشمن بر روی شبکه های مجازی فعالیت می کند. باید برای همه ارکان نظام راهبرد داشته باشیم. باید از فرصت های ملی و منطقه ای که داریم بهره ببریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.