علی لاریجانی بعدازظهر جمعه ۲۲ بهمن در مراسم بهره‌برداری از ایستگاه جانبازان قطار شهری شیراز، با تصریح این‌که «ما قدردان ملت هستیم و دست مبارک آنان را می‌بوسیم و لزوم حفظ این پشتوانه‌ مردمی را درک می‌کنیم»، گفت: نقطه‌ کانونی که هم دیگران روی آن تمرکز کرده‌اند و هم ما خودمان باید توجه کنیم،‌ حوزه‌ مسائل اقتصادی است و وقتی از این مسائل صحبت می‌کنیم روشن است که باید سطح تولید افزایش پیدا کند.

وی با بیان این‌که « مقداری از راه در گذشته طی شده است»، گفت: سرعت پیشرفت در سایر کشورهای رقیب زیاد است و باید همت بلند داشته باشیم تا مسائل را با سرعت بیشتر به پیش ببریم.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی در امور دیوانی را باعث سنگینی حرکت در حوزه‌ عمرانی کشور دانست و گفت: یکی از مسائل مشکلات درونی کشور در حوزه‌ی غیراقتصادی است؛ مسائلی که ذهن و فکر افراد را مشغول می‌کند، مخصوصا در حوزه‌ سیاسی و کشمکش‌هایی باعث متفرق شدن ذهن‌ها شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید براین‌که «ملت از مسئولان اختلاف‌افکنی و کشمکش نمی‌خواهد بلکه کار صادقانه می‌خواهد،» به مزیت‌ها و چالش‌های فارس اشاره و اضافه کرد: یکی از جنبه‌های مهم فارس و شیراز، پیشینه‌ تاریخی، وجود مرقد حضرت شاهچراغ(ع) و این پیشینه‌ی ادبی و فکری است؛ موضوعاتی که برای جنبه‌های توریستی جاذبه ایجاد کرده است.

وی لزوم ارتقاء سطح خدمات شهری خصوصا در شیراز را یکی از بسترهای مهم استفاده از این ظرفیت‌ها دانست و با اشاره به سخنان شهردار شیراز، گفت: استفاده از فاینانس در طرح‌هایی نظیر قطار شهری، طرح عاقلانه و درستی است.

وی با بیان این‌که «حل مشکل وثایق بانکی را باید با یافتن راهکارهایی که هم منافع بانکی در آن حفظ شود و هم اقدامات عمرانی پیشرفت مناسبی داشته باشد، دنبال شود»، گفت: در قانون پیش‌بینی استفاده از اوراق برای مترو وجود دارد و البته ۵۰ درصد اعتبارات مترو را هم دولت متقبل می‌شود.

لاریجانی موضوع درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها را یکی از مسائل مهم مد نظر مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: البته باید شهرداری‌ها و شوراها نیز در این زمینه فعال شده و پیشنهادها و طرح‌های خود را ارائه دهند.

وی از مسائل مهم شهرهای بزرگ ایران نظیر شیراز را بافت فرسوده دانست و با تاکید براین‌که «وضعیت بافت فرسوده در شیراز باید حتما تغییر کند»، گفت: برخی خانه‌ها تاریخی است و باید حفظ شوند و به عنوان مرکز فرهنگی و دیگر مراکز مورد بهره‌برداری قرار گیرد که البته بعضا اجرایی هم شده است.

وی با بیان این‌که «بافت فرسوده شیراز وسیع است»، لزوم تسریح در عملیات عمرانی و بهسازی این بافت برای تبدیل آن به فضایی سالم را یادآور شد و گفت: برای این امر توصیه می‌کنیم شهرداری‌ از امکان اوراق استفاده کند.

لاریجانی گفت: استفاده از اوراق هم یک چرخه‌ اقتصادی مطلوب است و هم زمینه‌ کار و تولید و اصلاح فضا را فراهم خواهد کرد؛ خصوصا فضای اطراف حرم مطهر که نیازمند ساماندهی است؛ ما هم کمک خواهیم کرد.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تاکید و اضافه کرد: بخش دیگری که در استان فارس نگرانی‌های بیشتری ایجاد کرده، موضوع آب و کمبود آب است؛ البته آب فارس در سال‌های گذشته هم حال چندان خوشی نداشت؛ اگرچه باید از خداوند طلب باران و رحمت کرد اما باید مسیر دیگری برای استان طراحی شود.

وی با اشاره به تاکید انجام شده به وزیر نیرو در خصوص تهیه‌ طرح آمایش آب کشور، گفت: وضعیت آب در فارس نشان دهنده یک وضعیت حداقلی بوده و این وضعیت نیازمند انجام توصیه‌هایی در بخش‌های صنعت و کشاورزی است.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که در کشاورزی باید مسیر روشنی برای تولیدات کشاورزی توصیه شود، بر لزوم توجه به محصولات کم‌آب بر را یادآور شد و گفت: کشت گلخانه‌ای و آبیاری تحت فشار به شرط گسترش نیافتن اراضی در بودجه توصیه شده است.

وی با بیان این‌که «برای آبخیزداری، از صندوق توسعه‌ی ملی پیش‌بینی منابعی شده است»، گفت: از صندوق توسعه‌ی ملی معمولا برای بخش خصوصی استفاده می‌شد اما این بخش به دلیل اهمیت مد نظر قرار گرفته است.

لاریجانی لزوم تغییر در نوع کشت استان فارس را متذکرشد و گفت: باید با تمام امکانات از کشت و تولید محصولاتی که آب بری زیادی دارد پرهیز شود، هرچه در این موضوع کار دیرتر شود شرایط را تلخ‌تر می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.