حدود دو دهه از قرن ۲۱ می‌گذرد و کمتر زمانی در طول این دوران بوده است که یک رویداد ورزشی به‌شدت سیاسی شود. اما حالا در المپیک زمستانی پیونگ چانگ کره این اتفاق رخ داده است. شروع المپیک زمستانی در کره جنوبی بهانه‌ای شد تا پس از سال‌ها تنش در روابط میان پیونگ یانگ و سئول، دو طرف بر سر یک میز بنشینند و با یکدیگر مذاکره کنند. از طرفی حضور کیم یوجونگ، خواهر رهبر کره شمالی در حاشیه بازی‌های پیون‌چانگ باعث شد نگاه‌ها به سمت وی چرخیده و تقریبا مذاکرات دو کره از حاشیه به اصلی‌ترین اتفاق المپیک بدل شود و عملا اصل مسابقات را به حاشیه براند. اکنون رسانه‌های کره جنوبی و حتی رسانه‌های مختلف جهان به شکل بی‌سابقه‌ای روی مذاکرات تمرکز کرده‌اند. رسانه‌ها کاملا حرکت‌ها و رفتارهای خواهر رهبر کره شمالی را زیرنظر گرفته‌اند. بسیاری انتظار داشتند چندان روی گشاده‌ای را از سوی کیم یو جونگ دریافت نکنند اما او دایما با لبخند در محافل عمومی حضور پیدا می‌کند و این موضوع نیز مورد توجه مردم کره جنوبی قرار گرفته است. در طول روزهای اخیر نیز حضور کیم یو جونگ به همراه رییس‌جمهور کره جنوبی، مون جائه این در محافل عمومی توجه‌های زیادی را جلب کرده است. دو طرف حتی در مکالمات کوتاه خود با لبخند صحبت می‌کنند. برخی تحلیلگران در تلاش هستند زبان بدن کیم یو جونگ را در واکنش به صحبت‌ها تجزیه و تحلیل کنند ولی او در اکثر مواقع لبخندی ملایم و یکنواخت بر لب دارد.

کیم یو جونگ یکی از اعضای با نفوذ خانواده کیم است اما تا پیش از این شخصیت او کمتر شناخته شده و کمتر در ملأعام دیده می‌شد. اما حالا این شخصیت راز آلود توجه بسیاری را در کره جنوبی به خود جلب کرده است. او تا پیش از این هیچگاه مرکز توجه نبوده است و در اکثر موارد در پس زمینه عکس‌های برادرش حضور داشته و کمتر کسی به او توجه کرده است. تحلیل‌ها تا پیش از این مبنی بر آن بود که کیم یو جونگ نقش مشاور برادرش را ایفا می‌کند. اکنون نیز حضور وی در خاک کره جنوبی و آزادانه عمل کردن او نشان از نفوذ و قدرت او در دل حاکمیت کره شمالی دارد.

برخی حتی انتظار داشتند که کیم یو جونگ در اتفاقی تاریخی با مایک پنس معاون اول رییس‌جمهور ایالات متحده دیدار و گفت‌وگو کند اما به نظر می‌رسید با وجود تمایل از سوی مقام‌های کره شمالی این کار در نهایت صورت نگرفت و پنس شنبه شب پیون‌چانگ را پس از یک دیدار کوتاه با رییس‌جمهور کره جنوبی ترک کرد. این در حالی است که روز شنبه رییس‌جمهور کره جنوبی میزبان هیات کره شمالی به صرف ناهار بود و سپس دو طرف به مرکز سئول رفتند و به تماشای تئاتر نشستند. همچنین مون جائه این به همراه رییس کمیته المپیک و کیم یو جونگ به تماشای بازی هاکی تیم کره رفتند. در این بازی تشویق‌کنندگان کره شمالی به جمع تشویق‌کنندگان کره جنوبی پیوستند و به صورت یکپارچه تیم کره را تشویق کردند.

کماکان سوالات زیادی در خصوص روابط کره شمالی و جنوبی مطرح است. هنوز مشخص نیست که آیا می‌توان به بهبود شرایط امیدوار بود یا خیر و آیا روابط دو طرف و مذاکرات فراتر از عکس گرفتن در جلوی دوربین‌ها می‌رود یا خیر. اما نفس حضور کیم یو جونگ به عنوان عضو تیم مذاکره‌کننده در کره جنوبی انتظارات از اتفاقات پیش رو را بالا برده است. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که کیم جونگ اون از طریق هیات مذاکره‌کننده نامه‌ای را به رییس‌جمهور کره جنوبی فرستاده و وی را برای سفر به پیونگ یانگ دعوت کرده است که در صورت پذیرش این دعوت چنین اقدامی می‌تواند یک اتفاق تاریخی در روابط میان دو کره باشد.

در این بین اما یک چیز مشخص نیست. اینکه موضع امریکا در قبال اتفاقاتی که میان کره شمالی و کره جنوبی در حال رخ دادن است چیست. تحلیلگران معتقدند با پیشنهاد مذاکره از سوی کره شمالی و حضور تیم مذاکره‌کننده از شمال در جنوب کره موجب شده است تا تحریم‌های دولت ترامپ و تهدید به حمله پیشگیرانه تا حد زیادی کمرنگ و به حاشیه رانده شود و حتی حضور خواهر رهبر کره شمالی در پیون‌چانگ نیز یک اقدام غافلگیر‌کننده برای امریکا به حساب آمد. او با شور و شوق فراوان تیم هاکی متحد کره را در کنار رییس‌جمهور کره جنوبی تشویق کرد و حتی نشان داد تا چه حد می‌تواند در جلسات شوخ‌طبع و تاثیرگذار باشد و همین موضوع مذاکرات را مثبت نشان می‌دهد. این ژست کاملا مخالف چارچوبی است که امریکا تا پیش از آن تعریف کرده و حتی تا چندی پیش صحبت از حمله اتمی پیشگیرانه به کره شمالی مطرح بود. این اتفاقات اکنون باعث شده است تا روایت‌های ترامپ از کره شمالی نیز تا حد زیادی تحت‌الشعاع قرار گیرد چرا که او تا چندی پیش در خصوص دیوانه بودن کیم جونگ اون سخن می‌گفت و مدعی بود که حکومت کره شمالی مردم خود را شکنجه می‌کند و قصد دارد لس‌آنجلس و نیویورک را مورد حمله اتمی قرار دهد. حضور کره شمالی در المپیک زمستانی تا حد قابل توجهی فشارهای دونالد ترامپ را تضعیف کرد. حتی تا زمانی که این رویداد ورزشی به پایان برسد، برخی تحریم‌ها نیز موقتا به حالت تعلیق در آمده است. کیم جونگ اون نیز قصد دارد با دعوت رییس‌جمهور کره جنوبی به نوعی نظریه خود مبنی بر بازدارندگی سلاح‌های هسته‌ای خود در برابر امریکا را تقویت کند.  در حال حاضر یک ابهام در این جریان وجود دارد که آیا ایالات متحده و کره جنوبی می‌توانند در حفظ فشار بر کره شمالی متحد باقی بمانند یا خیر. در حال حاضر این احتمال وجود دارد از محدودیت‌های صادرات بر کره شمالی کاسته شود و واردات سوخت به این کشور مجدد آغاز شود. اکنون و در حالی که ترامپ و برخی مشاورانش به دنبال متوقف کردن کیم جونگ اون با سلاح هسته‌ای هستند، اما مون جائه این، رییس‌جمهور کره جنوبی به دنبال جلوگیری از جنگ است که می‌تواند نه تنها کره شمالی بلکه سراسر منطقه را تحت تاثیر قرار دهد و ویران کند. آندره لانکوف، مورخ در دانشگاه سئول در گفت‌وگو با بلومبرگ عنوان کرد که پیشنهاد کیم برای دعوت مون جائه این به پیونگ یانک یک مانور دیپلماتیک درخشان بود. اگر رییس‌جمهور کره جنوبی بخواهد این کار را انجام دهد، قطعا باعث خشم امریکا و ترامپ خواهد شد و اگر قبول نکند کره جنوبی و ایالات متحده تبدیل به کشورهایی غیرخردمند و جنایتکار می‌شوند. لانکوف افزود: پیشنهاد سفر و همچنین حضور کره شمالی در بازی‌ها نشان می‌دهد که کره شمالی آماده صحبت کردن است. این نشانه نیز می‌تواند به مخالفان عملیات نظامی علیه کره شمالی در واشنگتن کمک بسیار زیادی کند. اما آنچه مشخص است دولت ایالات متحده چندان از شرایط موجود بین دو کره راضی نیست.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.