«عصمت عباسی» در گفت‌وگویی، با اشاره به این‌که آهن یک ماده مغذی برای ادامه حیات و اساسی‌ترین ماده اولیه برای ساختن گلبول‌های قرمز است، گفت: نقش گلبول‌های قرمز خون انتقال اکسیژن به سلول‌های بدن است.

وی در خصوص کمبود آهن و کم‌خونی فقر آهن گفت: چنانچه برای ساختن گلبول‌های قرمز خون، آهن به مقدار کافی در دسترس بدن نباشد به مرور ذخائر آهن بدنم تخلیه شده و کم خونی فقر آهن بروز می‌کند.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان اظهار کرد: کمبود آهن و کم‌خونی ناشی از آن شایع‌ترین کمبود تغذیه‌ای در جهان است که به‌علت کاهش ظرفیت کاری و قدرت تولید پیامدهای نامطلوب بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی به‌دنبال دارد. یکی از گروه‌های سنی که در معرض خطر کمبود آهن و کم‌خونی قرار دارند، گروه سنی نوجوانان است. دختر و پسران نوجوان به علت جهش رشد نوجوانی به آهن بیشتری نیاز دارند. اما دختران نوجوان به‌علت آغاز عادت ماهیانه، خونریزی و از دست دادن آهن بیشتر در معرض خطر کم‌خونی قرار دارند.

عباسی افزود: علائم بروز کم‌خونی به میزان و شدت تخلیه ذخائر آهن در بدن بستگی دارد. این علائم عبارتند از رنگ پریدگی دائمی زبان در مخاط داخل لب و پلک چشم، خستگی زودرس، سیاهی رفتن چشم، بی‌تفاوتی، سرگیجه، سردرد، بی‌اشتهایی، حالت تهوع، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها و در مراحل پیشرفته تنگی نفس همراه با تپش قلب و تورم قوزک پا مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به این‌که دختران در سنین بلوغ باید در برنامه غذایی روزانه از مواد غذایی حاوی آهن بیشتر استفاده کنند، گفت: هم‌چنین بهتر است هر هفته یک عدد قرص آهن به مدت ۱۶ هفته در طول یک سال مصرف کنند، مصرف قرص آهن در این دوران علاوه‌بر پیشگیری از کم‌خونی فقر آهن، پیشرفت تحصیلی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: بهتر است قرص آهن پس از صرف غذا و یا شب پیش از خواب مصرف شود. مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C  مرکبات، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز دلمه‌ای همراه با غذا جذب قرص‌آهن را در بدن افزایش می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.