دکتر ایرج حریرچی - سخنگوی وزارت بهداشت در نشستی خبری با اشاره به برخی آمارها در حوزه مصرف سیگار و دخانیات گفت:‌ ۱۰ درصد از جامعه بالای ۱۸ سال ایران هر روز سیگار می‌کشند که  از این میزان ۲۰ درصد در مردان و یک درصد در زنان است. همچنین ۱۴ درصد جمعیت بالغ ایرانی روزانه و غیر روزانه انواع دخانیات را مصرف می‌کنند که ۲۵ درصد آن در مردان و چهار درصدش در زنان است. شیوع مصرف سیگار در سن ۱۳ تا ۱۵ سالگی ۳.۴ درصد است که از این میزان ۴.۸ درصد در پسران و ۲.۱ درصد در دختران است.

سیگار عامل ۱۴ نوع سرطان

وی با بیان اینکه در کشور ۷ میلیون سیگاری بزرگسال بالای ۱۵ سال داریم گفت:‌همچنین ۱۰۰ هزار نفر سیگاری در سنین ۱۳ تا ۱۵ در کشور وجود دارد. باید توجه کرد که دخانیات بزرگ‌ترین عامل قابل پیشگیری سرطان است؛ به طور ی که ۷ هزار ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد که ۷۰ نوع آن قطعا سرطان‌زا هستند. در عین حال باید توجه کرد که سالانه در دنیا ۷ میلیون نفر به دلیل مصرف سیگار جان می‌بازند که از این تعداد ۹۰۰ هزار نفر در مواجه با دود سیگار قرار دارند. در ایران نیز شاهد مرگ سالانه ۵۵ هزار نفر به دلیل مصرف سیگار و دخانیات هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در ایران بیش از ۹۰ درصد موارد سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار است، ادامه داد: مصرف سیگار منجر به بروز ۱۴ نوع سرطان اعم از ریه، دهان و غیره می‌شود.

خسارت ۸۰هزار میلیارد تومانی سیگار به بهداشت و درمان

وی با بیان اینکه در ایران سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال خرج خرید سیگار می‌شود، گفت: این در حالی است که هزینه درمان مستقیم بیماری‌های مرتبط با دخانیات ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است و هزینه درمان غیر مستقیم در این حوزه که منجر به از دست رفتن سال‌های عمر  می‌شود ۴۰ هزار میلیارد تومان است. بنابراین سالانه حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان به دلیل مصرف دخانیات خسارت می‌بینیم. در حالی که بودجه هدفمندی که برای طرح تحول نظام سلامت در نظر گرفته شد، مجموعا ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

وی همچنین اظهار کرد:‌ درست است که با آموزش و پیشگیری می‌توانیم در کاهش مصرف سیگار نقش ایفا کنیم، اما این اقدامات اصلا کافی نیست. موثرترین استراتژی برای کاهش مصرف سیگار خصوصا در نوجونان و جوانان و اقشار فقیر و متوسط جامعه آن است که قیمت سیگار را برای مصرف کنندگان گران کنیم. بنابر این بهترین راه کاهش مصرف سیگار افزایش مالیات بر سیگار است. طبق اعلام  سازمان بهداشت جهانی نرخ مناسب مالیات برای کاهش مصرف سیگار ۷۵ درصد قمیت خرده فروشی است و باید این مالیات را صرف تحرک مردم، تغذیه آنان و بهداشت و درمان‌شان کنیم، اما در ایران مالیات بر سیگار تنها ۱۰ درصد قمیت خرده فروشی است.

وی با بیان اینکه از بازار ۱۰ هزار میلیاردی سیگار، ۵۰ درصدش سود است و به جیب افراد سودجو می‌رود، گفت:‌ میزان اشتغال در این حوزه ۳۰۰۰ نفر است و ما با منابع ناشی از مالیات بر سیگار می‌توانیم این سه هزار نفر را در صنایع مولدتر به کار بریم.

کلاهبرداری به اسم بیمار و بیمارستان

حریرچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به برخی تماس‌ها با مردم جهت مراجعه به مراکز درمانی، گفت:‌ اخیرا مواردی مشاهده شده که افرادی سراسیمه به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و می‌گویند با ما تماس گرفته شده که گفتند یکی از اقواممان تصادف کرده و برای ارائه خدمت به او باید به حساب بیمارستان پول بریزیم و شماره حسابی هم به افراد داده شده اما با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که چنین چیزی وجود ندارد و این کار کلاهبرداری است و در همین جا اعلام می‌کنم به هیچ وجه و برای هیچ خدمتی هیچ دریافتی به غیر صندق بیمارستان که با صورت حساب رسمی و مهردار انجام می‌شود، نباید دریافت شود و هر نوع پرداختی غیر از این با هر ادعا در هر سطحی تخلف است و بنابر این از مردم می‌خواهیم در صورتی که با چنین موضوعی مواجه شدند آن را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

مطالبات پرداخت نشده بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌ها

حریرچی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت: بیمارستان‌های دولتی با حداقل قیمت؛ یعنی تعرفه دولتی کار می‌کنند، اما مطالبات آنها با تاخیرهای زیادی پرداخت می‌شود؛ به طوریکه در سال ۹۳ حدود ۶۵ درصد در سال ۹۴ حدود ۵۵ درصد و در سال۹۵ حدود ۴۷ درصد هزینه خدمات ارائه شده از سوی بیمارستان‌ها به آنها پرداخت شده بود. به عبارت دیگر در سال ۹۳ خذئذ ۳۵ درصد، در سال ۹۴ حدود ۴۵ درصد و در سال ۹۵ حدود ۵۳ درصد مطالبات پرداخت نشده و به سال بعد موکول شده است.

وی افزود: بیش از ۶۵ الی ۶۷ درصد  هزینه‌های خدمات ارائه شده در سال ۹۵ از سوی بیمه‌ها پرداخت نشد؛ به همین دلیل معضل تاخیر بلند مدت در پرداخت مطالبات ایجاد شد.

وی با بیان اینکه در بیمارستان‌های دولتی برای روستاییان پنج درصد هزینه و برای شهرنشینان ۱۰ درصد هزینه را دریافت می‌کنیم، گفت: البته برخی از هزینه‌ها از جمله تخت - روز آی سی‌یو ممکن است به دو تا سه میلیون هم برسد که بیمار فقط پنج درصد آن را پرداخت می‌کند. هرچند گاهی پرداخت همین مقدار هم دشوار است. به همین دلیلن مددکاری‌های بیمارستان‌ها می‌توانند در این زمینه به مردم کمک کنند، اما گاهی در ارائه کمک به برخی افراد مانند اتباع خارجی که برخی خدمات خاص را دریافت می‌کنند، معذوریم. به عنوان مثال یک نوزاد خارجی یک ماه در بیمارستان بستری می‌شود و هزینه ارائه خدمت به او ۵۰ تا ۶۰ میلیون می‌شود. به عنوان مثال گاهی افراد بستری شده مشکل شناسنامه دارند یا سرپرست قانونی نداشته و یا نوزادی معتاد است که مشکل شناسنامه هم دارد. در این موارد گاهی می‌بینیم که اخباری مانند گروگان‌گیری در بیمارستان مطرح می‌شود. بنابراین اگر این موارد منعکس شد، هم رسانه‌ها و هم خیرین موضوع را با وزارت بهداشت چک کنند تا اقدامات لازم انجام شود.

قراردادهای خارجی حوزه سلامت

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره قراردادهای خارجی در حوزه سلامت گفت:‌ تا کنون برای ساخت ۱۱هزار تخت بیمارستانی قراداد مشترکی با برخی کشورها منعقد کردیم؛ به طوری که برای آوردن سرمایه و تکنولوژی تفاهماتی داشته‌ایم. البته ساخت این بیمارستان‌ها توسط مهندسان و کارگران ایرانی انجام می‌شود و اکثر تجهیزات آن را ایرانی‌ها تامین می‌کنند، اما برخی تجهیزات پیشرفته را از خارج از کشور می‌آوریم.

 وی افزود: در این زمینه توافقات خوبی انجام داده‌ایم که سه مورد از آنها برای ساخت بیمارستان نهایی شده است و طبق این تفاهمات قرار است این سه بیمارستان در شیراز، تهران و تبریز ساخته شود.  البته تصریح می کنم که تحریم‌های جدید تاثیری روی این قرادادها نداشته اما سرمایه گذاری برای ساخت بیمارستان پیچیده و سخت است. از طرفی باید توجه کرد که در کشور با کمبود شدید تخت بیمارستانی مواجهیم و سرمایه موجود کشور هم تکافوی ساخت این میزان تخت را نمی‌کند. بنابراین سیاست کلی نظام، دولت و مجلس این است که بتوانیم از طریق سرمایه‌گذاری خارجی کمبود تخت را جبران کنیم.

کسری بودجه وزارت بهداشت

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان کسری بودجه وزارت بهداشت، گفت: با توجه به قول دولت و سازمان برنامه و بودجه ابتدای هر سال بودجه وزارت بهداشت را طبق تفاهمی بین این  وزارتخانه و سازمان برنامه بودجه تامین می‌کنیم. اگر این تعهدات عملیاتی شوند، وزارت بهداشت در منابع عمومی خود مشکلی نخواهد داشت؛ از طرفی سازمان برنامه و بوجه قول داده در این هفته با منابعی که آزاد می‌شود رقم خوبی را به بهداشت و درمان کمک کند.

حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرداخت مطالبات تامین اجتماعی به وزارت بهداشت گفت: هفته گذشته جلسه مشترکی میان مدیران وزارت رفاه و مدیران وزارت بهداشت برگزار شد که جلسه خوبی بود. از طرفی قرار است دولت در این هفته ۵هزار میلیارد اوراق در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهد تا آنها هم قسمتی از مطالبات وزارت بهداشت را نقدا پرداخت کنند. همچنین در بودجه سال آینده قرار شده تا ۵۰ هزار میلیارد از مطالبات تامین اجتماعی به طرق مختلف پرداخت شود و امیدواریم با این پرداخت تامین اجتماعی مطالباتش را به حوزه بهداشت و درمان پرداخت کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره خروج قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی گفت: در این زمینه مذاکراتی با نمایندگان مجلس داشته‌ایم. به هر حال نظرات کارشناسی وزارت بهداشت مشخص است و ما درباره مصرف سیگار و دخانیات باید به سمت کاهش قابل توجهی برویم. درعین حال باید به مصوبات قبلی وفادار بمانیم.

وی افزود:‌در بسیاری از موارد می بینیم که قهوه خانه‌ها اصلا مجوز ندارند. همچنین تعدادی از رستوران‌ها به صورت غیر قانونی قلیان عرضه می‌کنند. به هر حال باید منافع جمعیت ۸۰ میلیونی کشور را در نظر بگیریم در کشورهای اروپای غربی، آمریکا و ژاپن کارخانه‌های تولید سیگار کاهش قابل توجهی یافته‌اند؛ در حالی که در کشورهای در حال توسعه این کارخانه‌ها شدیدا رو به افزایش هستند. بنابراین باید با عزمی ملی این مشکل را برطرف کنیم.

 

اخبار تکمیلی متعاقبا منتشر می گردد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.