لوان جاگاریان در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس، گفت که یک هیئت از شرکت روس اتم رایزنی‌هایی را با ایران برای اعمال تغییرات در تاسیسات فردو انجام داده است.

جاگاریان در ادامه تاکید کرد که مسکو از سطح همکاری‌های ایران و روسیه در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رضایت دارد و این هیئت از روس اتم که در حال حاضر در تهران به سر می برد، درباره جنبه‌های عملی خاص این پروژه به منظور تنظیم مجدد راکتور فردو رایزنی می کند.

وی افزود: امیدواریم که هرچه زودتر شاهد نتایج این رایزنی‌ها باشیم.

ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه ، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان در ژوئیه 2015 بر سر برجام به توافق دست یافتند که براساس آن ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش از لغو تحریمهای اقتصادی علیه این کشور برخوردار شد.

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مسئولیت نظارت بر اجرای این توافق هسته‌ای را دارد تاکنون در تمام گزارشات خود از روند اجرای برجام تایید کرده است که ایران به طور کامل به تعهدات خود عمل می کند اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که از منتقدان سرسخت این توافق به شمار می آید، اخیرا هشدار داد که اگر اروپایی‌ها آنچه وی نقاط ضعف توافق هسته‌ای میداند اصلاح نکنند، واشنگتن از توافق خارج خواهد شد.

سفیر مسکو در تهران در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: ایران و روسیه هر دو نسبت به وضعیت کنونی پیرامونی برجام نگران هستند. منطقی است که همتایان اروپایی‌مان نیز نسبت به این موضوع نگرانی داشته باشند چراکه تلاش زیادی را برای حصول این توافق به کار گرفته‌اند.

جاگاریان گفت: من مایلم یکبار دیگر تاکید کنم که ایران به طور کامل به تعهداتش ذیل برجام پایبند است. این توافق حاصل رایزنی‌های بین‌المللی پیچیده و طولانی است و همانگونه که در تابستان 2015 بر سر آن توافق شد باید باقی بماند.

وی در پایان تاکید کرد که هیچ تغییری در برجام نباید ایجاد شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.