محمد نهاوندیان در نشست با فعالان و سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری استان یزد افزود: ایجاد فضای مناسب و مساعد سیاسی از جمله وظایف مهم دولت برای رونق گردشگری است که در این زمینه تلاش‌های زیادی صورت گرفته و باید این فضا را حفظ شود.

این عضو  هیات دولت، رونق گردشگری را در گرو  ایجاد فضای مناسب کسب کار عنوان کرد و افزود: ایجاد زیربنای فنی و ارتباطاتی برای حمایت از گردشگری نیز از نیازهای این بخش است و در کنار  آن باید بخش خصوصی تقویت شود و توجیه اقتصادی نیز به این بخش واگذار شود.

وی گفت: گردشگری حتماً توجیه اقتصادی دارد از این رو نباید از دولت در این بخش توقع یارانه داشت، زیرا هر جا یارانه باشد آن فعالیت توجیه اقتصادی ندارد .

نهاوندیان با بیان این که همه جای ایران، محور گردشگری محسوب شده و این ظرفیت بزرگی برای کشور است، اظهار کرد: زنجیره‌های گردشگری باید در بخش خصوصی ایجاد شود و همه به آن وصل شوند .

وی با بیان این که وظیفه دولت، سیاست‌گذاری، تسهیل در امور گردشگری است، تصریح کرد: گردشگری، ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد و به همین دلیل گردشگری در ماموریت ‎‎ ها و اولویت‌های دولت است.

محمود زمانی قمی - استاندار یزد - نیز در این نشست ظرفیت‌های گردشگری استان را یادآور شد و توجه به بخش خصوصی را  لازمه رونق اقتصادی و سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی نظرات و پیشنهادات خوبی در حوزه گردشگری دارد و تلاش دولت تدبیر و امید استفاده از این نظرات است .

وی سیاست‌های دولت در تقویت و بهبود روابط با سایر کشورها را گامی مهم در رونق گردشگری دانست و گفت: بهبود روابط خارجی و اصلاح نگرش داخلی در رونق این بخش نقش به سزایی دارد .

وی جایگاه استان‌های یزد، اصفهان و فارس به عنوان مثلث طلایی گردشگری کشور را یادآور شد و خواستار تشکیل کمیته‌ای متشکل از استان‌های یاد شده به منظور  رونق گردشگری و شناسایی ظرفیت‌های آن با حمایت دولت شد .

زمانی قمی، آمادگی یزد را برای ایجاد دبیرخانه این کمیته اعلام کرد و گفت: امیدواریم با ایجاد این کمیته، زمینه گسترش فعالیت‌های گردشگری فراهم شود .

سید ابوالفضل موسوی - نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی - نیز با اشاره به کمبود منابع آبی در استان، خواستار حمایت دولت برای رفع این مشکل و بهبود حمل و نقل ریلی و هوایی به عنوان زیرساخت‌های صنعت گردشگری در استان شد .

وی افزود: همچنین با توجه به تاریخی بودن شهر یزد و برخی دیگر از شهرهای استان، از شورای عالی معماری و شهرسازی می‌خواهیم توجه ویژه‌ای به بافت‌های تاریخی استان یزد داشته باشد و آن را در طرح جامع شهرهای استان لحاظ کند .

موسوی با بیان این که برخی شرکت‌ها و کارخانه های یزد دارای دفتر مرکزی در تهران هستند، خواستار بازگشت حساب‌های این شرکت‌ها در بانک‌های استان یزد شد .

وی یزد را استان تولیدکننده ثروت در کشور خواند و گفـت:  اگر دولت در بخش‌های اقتصادی نظارت لازم را داشته باشند بخش خصوصی بهتر عمل خواهد کرد .

وی همچنین اجرای مدیریت واحد شهری را گامی مهم در راستای تحقق شهر هوشمند دانست .

علی نمازی - مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد - نیز با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده برای رونق گردشگری و زیرساخت های لازم در این بخش، گفت: راه‌اندازی مرکز خدمات سرمایه گذاری استان از جمله نیازهای اساسی این بخش بود و به عنوان یکی از زیرساخت‌ها، فعالیت خود را آغاز کرد .

وی با بیان این که در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای رونق سرمایه‌گذاری در استان انجام شده است، تصریح کرد: در این مرکز نمایندگان تام‌الاختیار ۲۴ دستگاه دولتی و بخش خصوصی حضور  فعال دارند و امور مرتبط با سرمایه‌گذاری را  به جد دنبال می کنند .

وی توجه مسئولان ارشد اجرایی استان یزد در دولت دوازدهم به سرمایه‌گذاری را خوب ارزیابی کرد و گفت: این توجه و حمایت رونق خاصی به سرمایه‌گذاری در استان بخشیده  است .

فاطمه دانش یزدی - مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد - هم ظرفیت‌های بخش گردشگری استان  را  یادآور شد و گفت: این بخش دارای فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری است .

وی ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، گردشگری سلامت و وجود واحدهای اقامتی و پذیرایی را به عنوان ظرفیت‌های این بخش عنوان کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.