آسوشیتدپرس گزارش داد، هیات سازمان ملل کره شمالی هر دو اقدام را "تلاش مایوس‌کننده" از جانب دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای حفظ "راکت‌های حقوق بشری خود" در مقابل کره شمالی دانست.

در حالی که نگرانی‌های آمریکا از کره شمالی بر تسلیحات هسته‌ای این کشور تمرکز دارد، واشنگتن اعتراض خود را علیه نقض حقوق بشر در این کشور آسیایی نشان داده است.

آمریکا یکی از حامیان مالی تحقیقات کمیسیون سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ بود که نتیجه‌گیری کرد کره شمالی مرتکب جنایاتی علیه بشریت شده است. آمریکا همچنین نقشی کلیدی در اقدام شورای امنیت برای جمع‌آوری سوابق حقوق بشری کره شمالی ایفا کرد.

کره شمالی تمام اتهامات علیه خود مبنی بر نقض حقوق بشر را تکذیب کرده و آن را با اتهامات سنگین به ویژه علیه آمریکا پاسخ داده است. این کشور در بیانیه خود آمریکا را " اصلی‌ترین ناقض حقوق بشر در تاریخ بشریت" دانسته است.

دولت ترامپ در هفته‌های اخیر تمرکز خود را بر وضعیت ضعیف حقوق بشر در کره شمالی تجدید کرده است.

هیات کره شمالی در سازمان ملل، جی سئونگ-هو، فراری کره شمالی را که ترامپ در سخنرانی وضعیت کشور خود از او سخن گفت "تفاله انسان" خواند. قانونگذاران آمریکا در بخشی از مراسم شب سخنرانی وضعیت کشور "جی" را تشویق کردند.

رییس جمهور آمریکا در آن سخنرانی موضوع اوتو وارمبیر، دانشجوی ۲۲ ساله آمریکایی را که کره شمالی او را به "انجام اعمال خصمانه" متهم و زندانی کرد و بعد در حالی که در کما به سر می‌برد به آمریکا تحویل داد (این دانشجو اندکی بعد جان باخت)، یادآور شد اما هیات کره شمالی اظهار کرد، ترامپ توجه‌ها را بر این فراری متمرکز می‌کند و مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا اصرار دارد که والدین وارمبیر را به کره جنوبی بیاورد که "نشانه یاس، ترس و گیج شدن آمریکا بر اثر اقدامات قاطع کره شمالی برای تقویت قدرت هسته‌ای خود است".

این هیات همچنین تصریح کرد، اگر آمریکا می‌خواهد کره شمالی را بر سر مساله حقوق بشر بترساند، اقداماتش "بیهوده" است.

در ادامه این بیانیه آمده است: آمریکا باید پیش از آنکه خیلی دیر شود، اعتبار به رسمیت شناخته شده کره شمالی را که به سرعت به عنوان یک کشور استراتژیک ظهور کرده، به رسمیت بشناسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.