المیادین گزارش داد، هیئت جنبش حماس به ریاست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این جنبش با عباس کامل، وزیر اطلاعات مصر در شهر قاهره دیدار کرده و دو طرف درباره مسائل مربوط به مساله فلسطین و طرح آشتی گفت‌وگو کردند.

در بیانیه منتشر شده از سوی خلیل الحیه، یکی از اعضای هیئت حماس در این دیدار آمده است، دو طرف به شکلی عمیق درباره موضوعاتی چون تحولات سیاسی مربوط به مساله فلسطین، شرایط انسانی در نوار غزه، مساله آشتی و نیز روابط دوجانبه مصر و فلسطین در سطوح سیاسی و امنیتی گفت‌وگو کردند.

طبق این بیانیه، هیئت حماس که شامل فتحی حماد، روحی مشتهی و خلیل الحیه بود به بیان خطراتی که در سایه تصمیمات اخیر واشنگتن درباره قدس و پناهجویان متوجه مساله فلسطین شد، پرداخته و با نقض حقوق و اصول مردم فلسطین توسط آمریکایی‌ها و تمامی راه حل‌هایی که در آن حقوق فلسطینی‌ها نادیده گرفته می‌شود، مخالفت کردند.

در این دیدار به گسترش و وخامت اوضاع در نوار غزه و رنج‌ها و سختی‌های ساکنان این منطقه به ویژه با تشدید شرایط بهداشتی و مشکلات محیط زیستی پرداخته شده و بر لزوم پایان کامل بحران گذرگاه رفح و انجام هر تلاشی برای توقف رنج‌های آنها و بهبود شرایط معیشتی، اقتصادی و انسانی در نوار غزه تاکید شد.

خلیل الحیه تاکید کرد، بحث و گفت‌وگوی صریحی درباره روابط دوجانبه میان فلسطین و مصر انجام شد و هیئت حماس بر موضع‌گیری ثابت خود در حمایت از امنیت ملی مصر و برقراری امنیت در مرزهای مشترک فلسطین و مصر جهت مممانعت از به خطر افتادن امنیت دو طرف تاکید کرد.

همچنین براساس بیانیه یاد شده، به شکل مفصل و عمیقی به مساله آشتی پرداخته شده و هیئت حماس بر لزوم پیشروی در این مسیر و تسلیم نشدن در برابر هرگونه افزایش یا مانعی و اهمیت ازسرگیری نقش نظارتی مصر در اجرای طرح آشتی تاکید کرد.

الحیه در پایان این دیدار را مثبت ارزیابی کرده و گفت: به زودی هیئتی امنیتی از مصر جهت اجرای توافق‌های آشتی و تلاش برای حل مشکلات و بحران‌های موجود در نوار غزه به این منطقه سفر خواهد کرد.

وزیر اطلاعات مصر نیز بر حمایت کشورش از مردم فلسطین در تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس و نیز بازگشت آوارگان تاکید کرده و با حمایت از ساکنان نوار غزه، حل این بحران‌ها را بخشی از امنیت ملی مصر دانست و تعهد داد تلاش‌ها برای گشایش گذرگاه رفح به شکلی عادی در مرحله آتی انجام شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.