اسکای نیوز عربی گزارش داد، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا و ایمن الصفدی، همتای اردنی‌اش یادداشت تفاهم جدیدی را به ارزش ۶.۳۷۵ میلیارد دلار از ابتدای سال مالی ۲۰۱۸ تا پایان سال مالی ۲۰۲۲ یعنی سالانه بیش از ۱.۲ میلیارد دلار به امضا رساندند.

این اولین یادداشت تفاهم غیر الزام‌آور در مورد کمک‌های خارجی دوجانبه است که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره آن مذاکره کرد و نشان دهنده استمرار تعهد واشنگتن به حمایت از اردن است.

در توافق جدید نسبت به توافق قبلی، سالانه مبلغ ۲۷۵ میلیون دلار بیشتر برای حمایت از تلاش‌های اردن در راستای تقویت امنیت و رفاه برای همه شهروندان این کشور اختصاص داده شده است.

در این یادداشت تفاهم بر "نقش محوری اردن در حمایت از ثبات منطقه و اهداف آمریکا از جمله عملیات جهانی برای شکست داعش و همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و توسعه اقتصادی" تاکید شده است.

در یادداشت مذکور زمینه‌های مهم همکاری در دو بخش اقتصادی و دفاعی تعیین شده و مستقیما از طرح اصلاح سیاسی و اقتصادی عبد الله دوم، پادشاه اردن برای کاهش تاثیرات پناهجویان سوری و عراقی بر جامعه اردن حمایت شده است.

یک مسئول اردنی در این رابطه گفت: اردن در توافقی که قرار است امروز (چهارشنبه) در جریان سفر تیلرسون به شهر امان رسما امضا شود، تعهد حمایت مالی آمریکا برای پنج سال دیگر را کسب خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.