رویترز گزارش داد، سناتور جمهوری خواه "ریچارد بور"، رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا گفت که نگران گسترش خطرات ضد اطلاعاتی و امنیتی در سراسر آمریکا با کالاها و خدمات بسته بندی شده خارج از آمریکا است.

وی ادامه داد: نگرانی اصلی من در حال حاضر چین است و به ویژه کمپانی‌های ارتباطی چون "هوآوی" و " ZTE Corp" که کاملا با دولت چین در ارتباط هستند.

کمپانی‌های چینی در سال‌های اخیر زیر ذره‌بین آمریکا هستند و علتش نگرانی‌ها از انجام اقدامات جاسوسی از سوی چنین کمپانی‌هایی است؛ ادعایی که این کمپانی‌ها آن را رد می‌کنند.

یکی از سخنگوهای کمپانی ارتباطی هوآوی گفته است که شرکتش از حساسیت‌های دولت آمریکا کاملا آگاه است. این کمپانی مورد اعتماد دولت‌ها و کاربران ۱۷۰ کشور است و می‌گوید هیچ خطر امنیتی سایبری برای این کشورها و کاربران محسوب نمی‌شود.

رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا همچنین اعلام کرد که نگران این است، سرمایه‌گذاری‌های خارجی فناوری‌های حساس آمریکا را در معرض خطر قرار دهد و تحقیقات دانشگاهی و لابراتوارهای آمریکایی در معرض نقوذ جاسوس‌های چینی قرار گیرند.

چند تن از روسای اطلاعاتی آمریکا که در این کمیته حضور داشتند به نگرانی‌هایی اشاره کردند که شامل دسترسی چین به تمام اطلاعات جامعه آمریکا و مالکیت فکری و فناوری می‌شود.

کریستوفر رای، مدیر اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) در پاسخ به سوالی درباره دانشجویان جاسوس گفت: حقیقت این است که چینی‌ها به سمت استفاده از راه‌های مختلفی برای جمع آوری اطلاعات سوق یافته‌اند.

سناتور دموکرات، مارک وارنر نیز در این جلسه گفت، نگران تجاری شدن فناوری نظارتی و روابط نزدیک میان دولت چین و کمپانی‌هاست.

وی ادامه داد: آمریکا به چشم اندازی بسیار استراتژیک‌تر درباره اقدامات جین در استفاده از دستاوردها و سایر موارد تجاری ما نیاز دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.