وزیر خارجه قطر مشخص نکرد چه بخشی از این مبلغ به عنوان قرض و چه بخشی به صورت سرمایه گذاری ارایه می شود.

وزارت خارجه قطر به نقل از وزیر خارجه این کشور افزود : دولت قطر مایل به حمایت از عراق، حفظ امنیت و ثبات آن برای تشکیل یک کشور دمکراتیک با حضور همه طرف های سیاسی است

وی افزود : تهدیداتی که عراق با آن روبروست، مسئولیت کشورهای کمک کننده و سازمان های منطقه ای و بین المللی برای بازسازی این کشور را بیشتر می کند.

وزیر خارجه قطر گفت: عراق، یک کشور با میراث تاریخی شگفت انگیز است که منابع عالی آن تمدن های انسانی را به ارمغان آورده است. منابع فراوان و نیروی انسانی شرایطی را ایجاد کرده است که هر تلاشی را به نتیجه می رساند.

کنفرانس بین المللی بازسازی عراق که از روز دوشنبه هفته جاری در کویت آغاز به کار کرد امروز ( چهارشنبه) در حالی به کار خود پایان داد که تنها کمتر از یک سوم مبلغ مورد انتظار بغداد برای سرمایه گذاری و کمک در بازسازی عراق جمع آوری شد.

عراق در حالی از نیاز خود به ۱۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی خبر داده بود که در نهایت توانست ۳۰ میلیارد دلار را جذب نماید.

حدود نیمی از این تعهد به شکل وام است و کمتر از ۲ میلیارد دلار نیز به شکل کمک بلاعوض مستقیم یا غیرمستقیم است.

علاوه بر محقق نشدن اهداف عراق از این نشست ، اکنون حدود ۱۵ میلیارد دلار بدهی - بدون محاسبه سود آن - به ۱۲۰ میلیارد دلار بدهی این کشور افزوده شده است .

ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق هم در نشست پایانی کنفرانس بازسازی عراق گفت که ۳۰ میلیارد دلار نیازهای عراق را برآورده نمی کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.