رویترز گزارش داد، در گرماگرم اختلافات در روابط آنکارا و واشنگتن بر سر مسائل مختلف از جمله شبه‌نظامیان کُرد سوریه، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته برای سفری دو روزه وارد ترکیه شد و با برخی مقام‌ها از جمله «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد.

ترکیه ماه گذشته میلادی عملیاتی را علیه «یگان‌های مدافع خلق» در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است.ترکیه یگان‌های مدافع خلق در سوریه را سازمانی تروریستی و بخشی از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند که بیش از ۳۰ سال است با آن نبرد می‌کند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص دیدار تیلرسون و اردوغان گفته است: «هر دو در گفت‌وگویی سازنده و صریح درباره دستیابی به یک راه سودمند دوجانبه برای بهبود روابط ترکیه و آمریکا، شرکت کردند.»

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه تصاویری از این دیدار سه ساعته را منتشر کرده است.

یک منبع در دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه نیز گفته است، رجب طیب اردوغان در این دیدار الویت‌ها و انتظارات خود را درخصوص سوریه، مبارزه با تروریسم و سایر مسائل منطقه‌ای بیان کرد.

پیش از این دیدار ، ترکیه از آمریکا خواسته بود تا «یگان‌های مدافع خلق» را از ائتلاف علیه گروه داعش کنار بگذارد.

«نورالدین جانیکلی» وزیر دفاع ترکیه، روز گذشته در بروکسل به خبرنگاران گفت که آنکارا خواهان پایان یافتن حمایت آمریکا از «شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق» است.

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا هم پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود اظهار داشت که گفت‌و‌گوهای دو طرف «بی‌پرده و صریح» بوده و در عین حال تصدیق کرد که اختلاف‌هایی هم در مواضع دو کشور وجود دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.