وی درباره روابط هند و ایران افزود: ما با ایران و مردم این کشور، در طول تاریخ روابط و تماس های بسیار خوبی داشته ایم. ایران دارای فرهنگ بسیار غنی است و شعرای بزرگ این کشور مانند حافظ بسیار ارزشمند هستند.

وزیر امور خارجه سابق هند با اشاره به سابقه همکاری های سیاسی دو کشور، افزود: هند از ایران حمایت های زیادی دریافت کرده است و خود نیز از ایران حمایت کرده است. ایران دوست خوب هند محسوب می شود. زمانی که ایران به دلیل تحریم ها در شرایط سختی قرار گرفته بود،هند سعی کرد از ایران حمایت کند. اگرچه هند به تحریم های صادر شده از سوی سازمان ملل عمل کرد اما دهلی نو به تحریم های آمریکا علیه ایران توجه نکرد.

سلمان خورشید همچنین درباره همکاری های دو کشور در حوزه اقتصاد و تجارت تصریح کرد: ایران و هند دارای روابط تجاری بسیار گسترده و مهمی هستند. ایران نفت و گاز هند را تامین می کند و دو کشور دارای ظرفیت لازم برای گسترش این روابط هستند. علاوه بر این، تعداد زیادی از دانشجویان هندی و ایرانی در دو کشور مشغول به تحصیل هستند.

وی درباره سیاست خارجی هند و ایران نیز گفت: در سال های اخیر، اختلاف های زیادی در منطقه خاورمیانه بوجود آمده که منجر به ظهور عقاید افراطی در منطقه شده است. 

این دیپلمات کهنه کار با اشاره به قرار گرفتن ایران در منطقه ای دشوار تاکید کرد: تهران همیشه سعی کرده است، منافع خود را تامین کند. هند دارای روابط خوب با همه کشورها است و سعی کرده که اختلاف های به وجود آمده به نقطه غیر قابل بازگشت تبدیل نشود. در این زمینه روابط هند با ایران همیشه مهم بوده است. هند همیشه از ایران حمایت کرده است.

سلمان خورشید اظهار داشت: هند سعی دارد موقعیت خود را در نقشه جهانی تثبیت کند، حفظ روابط با ایران با توجه به تغییر بسیار سریع تحولات جهانی مانند فروپاشی شوروی، جنگ های خاورمیانه، گسترش اقتصاد چین و غیره برای هند بسیار اهمیت دارد. 

این دیپلمات هندی در خصوص زمینه های همکاری هند و ایران گفت: دو کشور فرصت های بسیار خوبی برای گسترش تجارت دارند. این فرصت ها شامل گاز، نفت، غذا، ماشین آلات و تکنولوژی و روابط دانشگاهی می شوند. امیدواریم همکاری ها با ایران ادامه داشته باشد. ما می خواهیم صلح به منطقه خاورمیانه بازگردد و ایران نباید بار دیگر از سوی کشورهایی خاص تحت فشار قرار گیرد.

سلمان خورشید در خصوص توافق هسته ای ایران با کشور های غربی (برجام) گفت: توافق هسته ای ایران با کشور های غربی یک توافقنامه بسیارمهم با نتایج بسیار خوب بود. هند این توافقنامه را پیش بینی کرده بود. امیدواریم اقدامات خوب ایران برای برقراری ارتباط با سایر کشور ها موفق شود و آمریکا در دولت دونالد ترامپ متوجه فواید روابط خوب با ایران برای هر دو کشور و همچنین سایر جهان شود.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در راس یک هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی به دعوت نارندرا مودی نخست وزیر هند برای یک دیدار رسمی سه روزه وارد حیدرآباد شد.

قرار است در سفر رئیس جمهوری ایران از هند نزدیک به ۱۵ توافقنامه و یادداشت همکاری های تجاری و اقتصادی بین دو کشور امضا شود.

همچنین در این سفر، یک بیانیه سیاسی مشترک نیز از سوی ایران و هند منتشر خواهد شد.

امضای موافقتنامه ارتقا همکاری های کنسولی بین دو کشور از جمله تسهیل روادید از دیگر اهداف این سفر است.

طی دو روز حضور در حیدرآباد، حسن روحانی با علمای اسلامی دیدار کرد و قرار است در نمازجمعه این شهر سخنرانی کند.

روز شنبه نیز پس از ورود روحانی به دهلی نو، مراسم استقبال رسمی از وی به عمل خواهد آمد. وی در این روز با رامنات کنوید رئیس جمهوری هند، نارندرا مودی نخست وزیر و سوشما سواراج وزیر خارجه هند دیدار خواهد کرد.

وی همچنین در نشست اقتصادی ایران و هند شرکت خواهد کرد. نخست وزیر هند سال گذشته به دعوت روحانی از ایران دیدار کرد.

ایران و هند دارای روابط تاریخی مستحکم هستند. اکنون همکاری های گسترده اقتصادی و تجاری بین دو کشور وجود دارد.

هند سال گذشته در پروژه توسعه بندر چابهار مشارکت کرد و قرار است در آینده نزدیک شرکت های هندی طرح احداث خط آهن چابهار به زاهدان را اجرایی کنند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.