حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ در مجلس، اظهار کرد: لایحه‌ای که دولت به مجلس برای بودجه ارائه کرد هم جهات مثبتی در آن بود و هم جهاتی مناقشه‌برانگیز داشت که از جمله جهات مثبت این بود که ملاحظه‌ انتخابات بعدی را نداشتند و حذف یارانه حدود ۳۰ میلیون نفر را در دستور کار قرار داده بودند و علاوه بر این، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را هم در نظر گرفته‌اند که از این جهت آنان را تحسین می‌کنیم.

وی افزود: متاسفانه اخیرا با اقداماتی که مجلس در این زمینه کرد و دولت نیز در قبال آن عقب‌نشینی نمود آنچه اتفاق افتاد به زیان اقتصاد ملی خواهد بود؛ چرا که رشد مصرف انرژی در کشور سالانه چیزی بیش از هشت درصد و در برخی مواقع تا ۹ درصد است و این وحشتناک است و آثار بسیار مخربی به دنبال خواهد داشت.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما ۷۳۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کنیم که غیر از ۲۸ میلیون متر مکعب آن، بقیه مصرف می‌شود و این بیش از مصرف کل چین و اروپاست، اظهار کرد: نباید چنین باشد و می‌تواند مدیریت بهینه‌سازی مصرف انرژی کشور ما را به درآمدی سرشار ناشی از صادرات انرژی برساند و آن درآمد برابر با سالیانه ۱۰۰ میلیارد دلار است.

مصباحی‌مقدم با تاکید بر اینکه اگر دولت به دنبال تامین منابع مالی است این یکی از راهکارهاست، اظهار کرد: دولت نباید این نقطه قوت را به نقطه ضعف تبدیل کند و منابع یارانه‌ها هم باید به تولید اختصاص پیدا کند و حتما خانواده‌های زیر خط فقر جامعه تحت پوشش حمایتی قرار بگیرند و روندی طی شود که آنان توانمند شوند و بتوانند در ادامه این مسیر روی پای خود بایستند.

این نماینده پیشین مجلس اظهار کرد: تجربیات خوبی در این زمینه در کمیته امداد وجود دارد که می‌تواند آنان را به نقطه توانمندی برساند نه اینکه آنان را به عنوان یارانه‌بگیران دائمی به حساب بیاورد.

وی با اشاره به نقاط منفی لایحه بودجه ۹۷، تصریح کرد: یکی از این موارد اتکا به درآمد نفت در بودجه عمومی کشور است که طی سال‌های اخیر متاسفانه روند افزایشی پیدا کرده است. وقتی که خود من رییس کمیسیون برنامه و بودجه بودم این اتکا حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بود و الان به حدود ۴۰ درصد رسیده است در حالیکه روند باید برعکس باشد و آن ۲۰ درصد به ۱۵، سپس ۱۰، پنج و در نهایت به صفر برسد.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: ما باید بند ناف نفت را از بودجه قطع می‌کردیم، اما الان کار دیگری دارد انجام می‌شود. اینکه دولت باید ۳۲ درصد از درآمد ناشی از نفت و گاز را به صندوق توسعه ملی بریزد و البته در قانون هم آورده است که این کار را می‌کند اما وقتی ۱۲ درصد آن برداشته می‌شود هم دست‌درازی به منابعی است که می‌تواند کمک به بخش خصوصی باشد، هم به افزایش مصرف درآمد ناشی از نفت منجر شود که به نظرم اینها باید اصلاح شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: علاوه بر این، این بودجه، بودجه اقتصاد مقاومتی نیست و مجلس می‌باید بر اساس برنامه ششم که تدوین کرده و تصویب شده یک بازنگری در این زمینه داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان دولت فعلی را در رسیدن به دو هدف اصلی که رییس‌جمهوری تحت عنوان از بردن فقر مطلق و افزایش اشتغال برای خود تعیین کرده است، موفق می‌بیند؟ اظهار کرد: من عملکرد دولت را در این زمینه قوی نمی‌دانم و نمره‌ای حداقلی را به دولت در این زمینه می‌دهم چرا که جریان نسبتا باثباتی به وجود آورده است که با خروج از رکورد بسیار کند همراه شده است و بخش تولید ما هنوز تحرک لازم را پیدا نکرده و اشتغال در جامعه رشد لازم را پیدا نکرده و نارضایتی عمومی هم در این زمینه خیلی روشن است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.