بهای معاملات نفت خام آمریکا برای تحویل در مارس ۱۶ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۶۱.۵۰ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت آمریکا روز پنج‌شنبه با ۷۴ سنت افزایش بسته شده بود و از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود چهار درصد رشد قیمت داشته تا بخشی از ضرر ۱۰ درصدی هفته گذشته خود را جبران کند.

بهای معاملات نفت برنت در بازار لندن ۲۶ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۶۴.۵۹ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که روز گذشته با سه سنت کاهش بسته شده بود. برنت پس از کاهش هشت درصدی در هفته گذشته، از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود سه درصد افزایش داشته است.

به گفته تومیچی آکوتا، اقتصاددان شرکت تحقیقاتی "میتسوبیشی یو اف جی"، نفت از بهبود بازارهای سهام جهانی و دلار ضعیف حمایت یافته، اما روند صعودی آن به دلیل پیش‌بینی رشد تولید آمریکا محدود شده است.

همچنین بازار به دلیل در پیش بودن تعطیلات در آسیا آرام است.

دلار آمریکا روز جمعه در برابر سبدی از ارزهای رقیب نزدیک به پایین‌ترین حد سه سال اخیر ایستاد و به سوی بزرگترین کاهش هفتگی خود در دو سال گذشته پیش می‌رود.

دلار ضعیف‌تر قیمت نفت و کالاهایی که به این ارز معامله می‌شوند را تقویت می‌کند. بازارهای سهام آسیا نیز به دنبال افت شاخص نوسان بازار وال استریت، روز جمعه برای پنجمین روز متوالی افزایش یافتند.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی روز گذشته اظهار کرد: تولیدکنندگان نفت به سرکردگی عربستان سعودی و روسیه قصد دارند توافقی را برای همکاری بلندمدت تا پایان سال میلادی جاری طراحی کنند.

توافق کشورهای اوپک و غیراوپک برای کاهش مجموعا ۱.۸ میلیون بشکه در روز از میزان عرضه، از ابتدای سال ۲۰۱۷ آغاز شده و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا کند اما بازار نگران این است که افزایش تولید آمریکا تلاش‌های اوپک و سایر تولیدکنندگان برای حذف مازاد عرضه و تقویت قیمت‌ها را تضعیف کند.

براساس گزارش رویترز، نفت اوایل هفته پس از این‌که خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، اعلام کرد اوپک امیدوار است به محدود کردن تولید برای حذف عرضه اضافی در بازار ادامه دهد، پشتیبانی شد.

تولید نفت آمریکا به رکورد ۱۰.۲۷ میلیون بشکه در روز رسیده که بیش از سطح تولید عربستان سعودی است و به سطح تولید روسیه نزدیک می شود. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۹ فوریه، ۱.۸ میلیون بشکه در روز افزایش یافت و به ۴۲۲.۱ میلیون بشکه رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.