محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در یکی از مصوبات روز چهارشنبه مجلس مقرر شد هزار میلیارد تومان از عوارض زیست محیطی از محل مالیات نیم درصدی فروش کالاهایی که مصرف آنها موجب تبدیل پسماند مخرب زیست محیطی می‌شود، کسر شود و برای تبدیل منطقه ای پسماند به مواد و انرژی با مشارکت بخش خصوصی، در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار گیرد.

وی افزود: مثلا در استان مازندران که دفع فاضلاب با مشکل مواجه است، کارخانه‌ای که تولیدش پسماند مخرب زیست محیطی ایجاد می‌کند نیم درصد از فروشش را کسر می‌کنند و این مبلغ در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار می‌گیرد تا با مشارکت بخش خصوصی، این پسماند به برق تبدیل شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین در بخش هزینه‌ای پیشنهادی برای توسعه و تشویق سرمایه‌گذاری در ایجاد کارخانه پسماند پیش‌بینی شده که خوراک گاز ارزان برای آن تامین شود. این موقعیت خوبی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

تابش همچنین یادآور شد: بحث دیگر ایجاد شبکه و تاسیسات فاضلاب با مشارکت بخش خصوصی و تعهد خرید تضمینی پساب از سوی دولت است که هزینه آن صرف طرح‌های فاضلاب می‌شود. اگر این مصوبه ها به درستی اجرا شود دو سه میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی پول به سمت سرمایه‌گذاری در ایجاد شبکه و تاسیسات فاضلاب و پساب سوق داده می‌شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: متاسفانه دو میلیارد دلار از محل صندوق توسعه برای ساماندهی پسماندها و اقداماتی که مستقیم یا غیرمستقیم مرتبط با محیط زیست بودند در لایحه تقدیمی پیش‌بینی شده بود که به دلیل محدودیت های صندوق و شرایط کشور این دو میلیارد دلار کم شد اما مجددا اقدامات جبرانی انجام شد از جمله تصویب اختصاص ۱۵۰ میلیون دلار برای مقابله و مهار ریزگردها که اذن رهبری نیز برای آن کسب گردید و اقداماتی که توضیح داده شد. امیدوارم مجموعه این منابع و فرصتهای فراهم شده بتواند حال محیط زیست شکننده کشور را کمی بهبود بخشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.